actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th August 2013, 23:52
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
We slikken 40.000 pillen tijdens ons leven

HET AANTAL PILLEN DAT WE INNEMEN, STIJGT NAARMATE WE OUDER WORDEN

De Belg slikt in zijn leven 40.000 pillen, berekende gezondheidseconoom Lieven Annemans (UGent). Dat is overconsumptie, vindt hij. Hij lanceert meteen twee voorstellen omdat in te dammen.
Een kind tot veertien jaar slikt gemiddeld 110 pillen per jaar. Dat is er zowat één om de drie dagen. In de leeftijdscategorie tussen 15 en 24 jaar stijgt dat tot één per twee dagen. Hoe ouder we worden, hoe meer medicatie we nemen. Tot vier pillen per dag bij hoogbejaarden. Uiteindelijk slikt een Belg in zijn leven gemiddeld 40.000 pillen, of 1,3 per dag. Een indrukwekkend cijfer.

Dat cijfer kan gereduceerd worden, stelt Annemans. We zouden huisartsen bonusen kunnen uitbetalen als ze géén geneesmiddelen voorschrijven.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...130825_00707839
Mening: Wel, van dit artikel schrik ik. De titel zegt alles maar ik kan hem moeilijk geloven. 40 000 pillen gedurende ons hele leven? Ik kan het me niet voorstellen. Het gemiddelde van 1,3 pillen per dag doet me echt achteruit vallen. Ik denk niet dat ik tijdens mijn bestaan zoveel pillen zal slikken, als je ziet hoe weinig ik deze twintig jaar heb ingenomen. Maar we moeten natuurlijk onthouden dat het een gemiddelde is. Het lijkt mij net als Lieven Annemans dus een overconsumptie. Goed dat er meteen oplossingen worden gezocht om dit tegen te gaan. Vaak zijn het de dokters die veel te gemakkelijk pillen voorschrijven zonder de patiënt eerst goed te onderzoeken. Wanneer een patiënt klaagt over iets, zal de dokter maar al te gauw een medicijn voorschrijven om het kwaaltje te bestrijden. Het geven van bonussen aan de huisartsen lijkt me dus een goed idee, zo zullen zij (hopelijk) twee keer nadenken voor ze iets voorschrijven. Ook ligt de verantwoordelijkheid bij ons zelf, vaak nemen we voor het minste een pilletje terwijl een gezonde levensstijl al heel veel zou kunnen voorkomen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th August 2013, 04:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.