actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2009, 23:45
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Consensus over Leterme

"Consensus over Leterme"

Over de terugkeer van Yves Leterme als premier is volgens Marianne Thyssen iedereen het eens.

Volgens Marianne Thyssen (CD&V) is er een consensus over de persoon van Yves Leterme als nieuwe premier. Dat heeft ze gezegd na het onderhoud met Wilfried Martens, die vandaag de voorzitters van de meerderheidspartijen ontmoette. "Het is nu een zaak om concrete afspraken te maken om alles vlot te laten verlopen."

Problemen oplossen
Marianne Thyssen beweert dat iedereen snel tot een oplossing wil komen. Ook Didier Reynders (MR) eist dat iedereen snel werkt en wil vooral werken aan continuďteit. PS-voorzitter Elio Di Rupo legt dan weer de nadruk op de institutionele problemen die opgelost moeten worden. Hij vreest voor een regimecrisis, als er voor de verkiezingen geen oplossing komt voor die institutionele vraagstukken. Dat wil hij vermijden.

BHV
Martens belde vandaag ook al met de voorzitter van de Senaat, Armand De Decker. De Decker, die momenteel in Kinshasa zit, bepleit een overleg tussen partijvoorzitters over BHV. Om snel vooruitgang te verwezenlijken, is volgens De Decker overleg tussen partijvoorzitters aangewezen en dit "gecoacht" door de premier. "Indien er niet tussen voorzitters wordt onderhandeld, vallen we terug op formules zoals de dialoog tussen gemeenschappen, wat zeer langzaam gaat".

Morgen ontvangt Martens de vice-premiers en de voorzitters van de Kamer. (belga/adb)


Bron: Het laatste nieuws, 21 november 2009

Eigen mening: Ik vind dit absoluut geen goede zaak, waarom opnieuw? Heeft Leterme al niet genoeg gefaald, heeft hij zichzelf en zijn familie al niet genoeg gepijnigd? Ik denk dat hij beter bij Buitenlandse zaken blijft. Hij zal sowieso de gebeten hond zijn in alles wat hij doet en vooral niet doet.

Kan er nog gesproken worden van democratie? Met al die stoelendansen die we de voorbije 2 jaar al voorgeschoteld kregen. De partijen kijken hoe het hen het beste uitkomt. Ik snap ook wel dat dit langst de ene kant hypocriet is, Leterme had 800;000 voorkeurstemmen maar hij faalde op alle vlak maar al diens opvolgers, Van Rompuy, Charles Michel. Hoe zit dat met hen?

Ik opteer voor het houden van een nieuwe stemming op federaal vlak. Er is genoeg gestoelen danst, er is genoeg verdeeldheid. Laat dit alles opnieuw bekijken en vergeet vooral het volk niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2009, 09:38
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
Ik ben het volledig met Stef eens. Leterme heeft de kans al eens gekregen en iedereen heeft daar toen uit besloten dat hij gewoon de functie van premier niet aankon. Hij is zelfs vervroegd weggegaan omdat er geen enkel akkoord meer tussen de partijen kwam. Het enige waar men het over eens was, was dat Leterme maar moest opstappen. En nu plots zou hij de redder in nood zijn… Daar heb ik toch sterke twijfels bij. Bovendien klopt het ook dat hij en zijn familie op dat moment door een diep dal zijn gegaan, waarom wil hij dit opnieuw doen? Hij is eerder een figuur om wat meer op de achtergrond te blijven, om onder een premier te werken, zoals bij zijn functie bij Buitenlandse Zaken. Ik kan er niet aan uit dat men telkens maar politici uit het verleden terug opvist alsof zij alwetende profeten zijn die de oplossing zullen brengen. En wat heeft het volk te zeggen? Niets. Het volk kiest iemand om dan nadien twee of drie andere mensen deze plaats in te zien nemen. Ook ik vind dat er een eind moet komen aan de politieke stoelendans en dat men hierbij het volk niet over het hoofd mag zien. Federale verkiezingen lijken mij ook de enige optie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.