actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2013, 09:27
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Steeds meer studenten kiezen voor zorg- en welzijnssector

Steeds meer studenten kiezen voor zorg- en welzijnssector

Vandaag om 09:18 door nm

Sinds het begin van de overheidscampagne 'Een zorgjob, ik ga ervoor' is het aantal studenten verpleegkunde met 13 procent toegenomen. Ook de opleiding Ergotherapie blijkt met een stijging van 14 procent steeds populairder te worden.

Eind 2010 lanceerden Vlaams minister Jo Vandeurzen en zorgambassadeur Lon Holtzer een campagne die mensen moet stimuleren om voor een job in de zorg- en welzijnssector te kiezen. Wanneer gekeken wordt naar het aantal inschrijvingen bij de verschillende zorgopleidingen, blijkt nu dat de campagne zijn werk doet.

Zo is er een stijging van 13 procent van het aantal studenten verpleegkunde, is het aantal mensen dat een bachelor ergotherapie volgen met 14 procent toegenomen en kent de opleiding orthopedagogie een toename van 9 procent. Tot slot telt de opleiding personenzorg (BSO, VSKO) 5 procent meer inschrijvingen.

Een nieuwe fase van de campagne, met een televisiespot en affiches, moet ervoor zorgen dat mensen die voor hun studiekeuze staan ook aan de zorgsector denken.

“De nieuwe campagne is gericht op een correcte en positieve beeldvorming”, zegt Zorgambassadeur Lon Holtzer. “We willen vermijden dat mensen niet voor een zorgberoep kiezen, doordat ze er een verkeerd beeld van hebben. Er overleven nog altijd hardnekkige, maar foute percepties over zorgberoepen. Maar de job is enorm geëvolueerd en biedt veel meer troeven dan men denkt. Daar willen we mogelijke kandidaten – studenten, maar ook de zogenaamde zij-instromers, mensen die uit een andere baan overstappen naar de zorg – van doordringen en daarvoor zetten we alles op alles.”

Bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130514_014

Commentaar: Dit vind ik uitstekend nieuws. Als men via reclame en campagnes, mensen kan aanzetten om knelpuntberoepen te gaan uitoefenen is dit toch een mooie zaak. Ook probeert men de visie van mensen die een verkeerd beeld hebben van de zorgsector te veranderen. Als ook dit blijkt te werken, kan men misschien ook eens denken aan racismebestrijding op dezelfde manier. In ieder geval vind ik het zeer goed dat op deze manier knelpuntberoepen kunnen worden ingevuld. Ik zou zeggen: "ga zo door, en maak mensen ook warm voor andere beroepen waar een tekort aan werknemers is!"

Laatst aangepast door M*xime Laurent : 14th May 2013 om 09:34.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2013, 11:49
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Ik vind het ook goed dat er in deze sector steeds meer jongeren geïnteresseerd zijn. Er is een zeer groot te kort aan verpleegkundigen en vele andere beroepen in de zorgsector. Het is natuurlijk wel nog de vraag of die studenten effectief gaan afstuderen in die richting. Laat ons hopen want we hebben ze broodnodig. Ik vind het alleszins wel een goed vooruitzicht naar de toekomst. Hopelijk blijven de studenten even snel aangroeien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.