actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2014, 11:02
Jolien.v*nRoy Jolien.v*nRoy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oostmalle
Posts: 27
Francken wil illegale criminelen sneller uitwijzen

Francken wil illegale criminelen sneller uitwijzen: "Vrijwillig als het kan, gedwongen als het moet"
Staatssecretaris wil 1.000 extra verwijderingen

In de gesloten centra moeten er op korte termijn 100 extra plaatsen komen voor mensen zonder papieren. "Dat betekent 1.000 extra verwijderingen", zegt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). Dat berichten De Standaard en Het Nieuwsblad.

"Er zijn veel te weinig plaatsen in de gesloten centra van de Dienst Vreemdelingenzaken", zegt Francken in een interview met De Standaard. "Als de politie nu een illegaal oppakt, moet zij hem vaak weer *laten gaan omdat er bij Vreemdelingenzaken geen plaats is. Dan krijgt hij een bevel om het grondgebied te verlaten - soms twee, drie of vier keer. Die vicieuze cirkel wil ik doorbreken."

De komende vijf jaar wil Francken nog meer. "Nederland heeft circa 2.000 plaatsen in gesloten centra. Ons land minder dan 600. Er zit nog rek op om de capaciteit uit te breiden."

"Criminele illegalen aanpakken, dat is mijn prioriteit", zegt Francken. "Niet het terugsturen van migranten die geïntegreerd zijn en in een knelpuntberoep werken."

Francken wil het ook opnieuw mogelijk maken om gezinnen met minderjarige kinderen zonder verblijfspapieren in het gesloten centrum 127bis in Steenokkerzeel op te sluiten.

Wet herschrijven
De capaciteit is er, zei Francken vanochtend op Radio 1, maar er wordt momenteel te weinig gebruik van gemaakt. "Er moet geen nieuw gesloten centrum gebouwd worden, of toch niet op de korte termijn. We zitten momenteel met een minimale plaatsbezetting. Er zijn renovaties geweest, en door rellen zijn een aantal vleugels gesloten, maar ik ben er zeker van dat die snel weer open kunnen."

Bovendien moeten illegale criminelen volgens Francken sneller uitgewezen worden, om straffeloosheid te voorkomen. "Je kan niet iedereen verwijderen," geeft de staatssecretaris toe, "dus moet je kiezen. Vrijwillig als het kan, gedwongen als het moet."

Een strenger terugkeerbeleid wordt een van de speerpunten van het beleid, maar Francken wil ook de vreemdelingenwet grondig vereenvoudigen. "Mevrouw De Block is er niet toe gekomen die wet te herschrijven. Onze vreemdelingenwet is een typisch Belgisch huis met veel 'koterijen' eraan. Een onleesbare wet waar een kat haar jongen niet meer in terugvindt, en dus kan men jarenlang blijven procederen, waarna het 'inhumaan' is om mensen nog terug te sturen."

Bron: www.demorgen.be
Datum: 13/10/2014


Mijn mening: Het klopt volledig dat 'migratie' en 'illegalen' een probleem is in België. Dat daarvoor een oplossing moet komen is evident; welke oplossing er dan juist moet komen is minder evident. Francken wil nu het plaatstekort oplossen door strenger op te treden tegen illegale criminelen. We moeten een selectie maken en in mijn ogen mogen de 'brave illegalen' meer kansen krijgen dan de 'criminele illegalen'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.