actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2013, 12:51
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
"Vrijwel geen enkele partij wil Filip op de troon"

"Vrijwel geen enkele partij wil Filip op de troon"

"Het is een publiek geheim dat vrijwel geen enkele partij Filip op de troon wil zien." Dat zei Bart De Wever, voorzitter van de N-VA, in "De ochtend" naar aanleiding van zijn open brief in Knack. Het weekblad vroeg vijf partijvoorzitters een brief aan de kroonprins te schrijven.

"Ik ben geen groot lezer van de lichaamstaal, maar bij publieke optredens ademt uw pose de druk van verplichting uit", schrijft De Wever in zijn brief.

"Wat het ook is: een verplichting. Al zult u het ongetwijfeld positief vertalen als: uw plicht. Het liefst van al zou ik u van die plicht willen ontslaan." De Wever vindt het hypocriet dat veel politici de stelling aanhangen dat ze "in elk land republikein zouden zijn, behalve in dit land".

Volgens Jean-Marie Dedecker (LDD) is er achter de schermen wel animo voor het afschaffen van de monarchie. "Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat onze politieke kaste daar nog niet rijp voor is. Achter de coulissen wel, in het openbaar niet", stelt hij.

Ook Groen-voorzitter Wouter Van Besien vindt dat Filip zich niet met politiek moet bemoeien. "Geef toe, politieke macht die je krijgt omdat je toevallig de zoon van je vader bent, dat is toch niet meer van deze tijd", schrijft hij. "Wordt het geen tijd om te stoppen met dat relict?"

Wouter Beke (CD&V) betitelt het koningschap als "een anachronisme, een restant uit lang vervlogen tijden, toen macht nog via erfopvolging werd toebedeeld en niet via democratische verkiezingen". "Toch hebben velen het gevoel dat het koningschap wel past bij een delicaat land als België", stelt hij. "Maar dat gevoel bestaat enkel bij gratie van een gezonde dosis terughoudendheid."

Gwendolyn Rutten, voorzitster van Open VLD, houdt het in haar brief bij enkele adviezen voor de toekomstige koning. "Sluit u niet op", schrijft ze. "Volg niet gewoon de traditie, maar kom uit dat carcan. Volg uw gevoel en leer ons zo goed mogelijk kennen."

Bron: deredactie.be
Datum: 08/05/2013

Eigen mening:

Geen enkele partijvoorzitter moedigt prins Filip aan om op de troon te komen. Ze vinden hem niet genoeg in staat om de troon over te nemen. Daarom willen ze ook graag af van de monarchie. Wel enkel achter de schermen, maar nog niet in het publiek. De partijvoorzitters hebben telkens wel een idee wat ze wel en niet willen, maar concreet hebben ze niets en weten ze helemaal niet wat ze willen.

Laatst aangepast door R*ni Van Eemeren : 8th May 2013 om 12:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2013, 14:30
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik denk inderdaad ook dat de functie van de koning in ons land niet echt meer 'hip' is, om het zo te stellen. Maar ik kan uit dit artikel wel afleiden dat de partijvoorzitters zelf meer macht willen, en dat ze de koning, en in de toekomst prins Filip, liever zien verdwijnen.
Ik denk ook wel dat het een verlies zou zijn voor ons land dat we geen koning meer hebben, mede omdat het al zo lang traditie is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th May 2013, 10:55
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
De manier waarop Filip op de troon zou komen, schiet in onze huidige maatschappij veel mensen in het verkeerde keelgat. Hij krijgt, zoals in het artikel wordt gezegd, politieke macht omdat hij toevallig de zoon is van zijn vader.
Dit sluit in mijn ogen ook niet echt aan bij onze democratische samenleving.

Wat mij zelf ook stoort aan de huidige monarchie zijn de enorm hoge dotaties! Hier is al aan gesleuteld, maar waarom blijft het koningshuis zoveel miljoenen euro's krijgen? In dat opzicht zou een president véél minder kosten. Oké, een president verdient ook nog veel, maar wel een pak minder dan ons huidig koningshuis.
Zo verdient bijvoorbeeld Obama ongeveer €700 000 op jaarbasis.


De koning zorgt echter wel voor samenhang in onze land. In mijn ogen is hij de lijm van België.
Wanneer de koning eventueel afgeschaft zou worden, is het einde van België snel nabij...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.