actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2015, 08:41
lore.c*usters lore.c*usters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 21
Silke (21) tien dagen moslima voor sociaal experiment: “Geschokt en gekwetst”

WILRIJK - "Mijn vriendenkring is voor driekwart uitgedund, maar wie zijn overgebleven, zijn wel echte vrienden die beseffen dat je als persoon niet alleen wordt gedefinieerd door je religie”, zegt Silke Raats. Als experiment heeft ze tien dagen een hoofddoek gedragen.
Silke Raats uit Wilrijk is een 21-jarige studente farmaceutische laboratoriumtechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool in Hoboken. Elke vrijdagavond geeft ze in jeugdcentrum Dynamo in Hoboken als vrijwilliger huiswerkbegeleiding aan kinderen van Turkse afkomst.

“Omdat ik vaak de indruk kreeg dat we in een wij-zij-samenleving leven, de moslims versus de rest, wilde ik iets ondernemen dat mensen de ogen zou openen. Ik wilde mijn omgeving doen inzien dat de islam níét gelijkstaat aan radicale ideeën of gaan vechten in Syrië.”

“Mijn plan was een maand lang als moslima met hoofddoek door het leven te gaan en hiervan een filmpje te maken. Omdat de reacties in de eerste dagen zo heftig en negatief waren, heb ik het experiment na tien dagen stopgezet.”

“Overspoeld met vragen”

Silke Raats bracht niemand op de hoogte van haar experiment, behalve haar ouders en haar beste vriendin. Op 29 september postte ze haar profielfoto met hoofddoek. “Ik werd overspoeld met vragen. Of ik me had bekeerd, of ik samen was met een moslim, of ik wel besefte dat ik nooit meer aan een job zou geraken.”

Silke Raats is vooral geschokt door de vele negatieve reacties van kennissen en vrienden. “Ik kreeg meer en meer scheve blikken, ik werd voorbijgelopen en compleet genegeerd. Ook door vrienden die ik al jarenlang ken en met wie ik in de zomer nog op vakantie ben geweest ...”

Eigen mening:
Ik denk dat ik deze reacties wel had verwacht. De maatschappij bestaat momenteel nu eenmaal uit mensen van verschillende religies en vooral eigen meningen. Zoals 'je kan niet in 1 dag in Allah geloven' een reactie was, dat mij vrij logisch lijkt dat een moslim dit zegt maar iemand anders misschien heel erg kwetst. Ik vind het mooi van haar maar zou het zelf nooit willen doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2015, 09:07
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
Silke (21) tien dagen moslima voor sociaal experiment: “Geschokt en gekwetst”

Ik denk dat Silke aanvankelijk gelijk heeft: veel mensen stellen 'moslim' gelijk aan 'radicalisering' en 'Syrië'. Dit zal niet zo snel veranderen. In de media wordt 'moslim' vaak alleen maar in verband gebracht met negatieve berichten, dit kleurt het zicht van de mensen. Als de media ook positieve berichten in de wereld zouden sturen, en ik ben er zeker van dat er positieve berichten bestaan [een voorbeeld van een positief bericht: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=55738 ], dan zal dit een groot effect hebben op de mensen die een beeld gevormd hebben van 'de moslim'.
Wat houdt 'de moslim' in? Wat houdt 'de christen' of 'de jood' in? Zit er hier zo'n groot verschil tussen?
Mensen moeten inzien dat radicale moslims slechts een heel kleine groep vormen. Er bestaan ook radicale christenen, zij vormen ook slechts een heel kleine groep.

Ik vind het erg voor Silke dat 3/4de van haar vrienden haar hebben laten vallen. Zij hebben niet ingezien dat Silke als persoon nog hetzelfde was/is en haar op haar geloof beoordeelden. Deze vrienden toonden geen respect voor mensen met een andere religie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.