actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2017, 08:36
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Aanslagen houden buitenlandse toeristen weg uit Vlaanderen

Aanslagen houden buitenlandse toeristen weg uit Vlaanderen

Maandag 1 mei 2017 om 08:02 door Wle | Bron: BELGA

De aanslagen van 22 maart hebben een grote weerslag gehad op het toerisme in Vlaanderen. Dat blijkt uit de cijfers voor 2016. Het aantal overnachtingen viel terug met 5,6 procent. Er kwamen 25 procent minder Amerikaanse en zelfs 45 procent minder Japanse bezoekers naar onze regio. Dat blijkt uit gegevens van Toerisme Vlaanderen en Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts. Het kentering is echter ingezet.


Vlaanderen klokte vorig jaar af op 29.088.000 toeristische overnachtingen, een daling van 5,6 procent tegenover recordjaar 2015. De aanslagen hadden nochtans geen invloed op het aantal binnenlandse toeristen. De Belgen boekten vorig jaar slechts 0,4 procent minder overnachtingen in Vlaanderen.

Het aantal buitenlandse toeristen viel daarentegen stevig terug na de aanslagen. Er werden uiteindelijk 11 procent minder overnachtingen genoteerd. Vooral bij de Britse (-20 procent), Amerikaanse (-25 procent) en Japanse (-45 procent) bezoekers werd een grote daling opgetekend. In het Brussels gewest was de klap overigens nog veel heftiger, met een vijfde minder overnachtingen.

Terreur treft het toerisme altijd, blijkt uit een internationale vergelijking. Volgens de Europese benchmark TourMis kunnen bijna alle Europese landen positieve cijfers voorleggen. De Europese bestemmingen stegen gemiddeld met 2 procent, maar niet in landen die opgeschrikt werden door terreur, zoals Frankrijk (-4 procent) en Turkije (-31 procent). ‘De aanslagen van 22 maart vonden ook nog eens plaats in het midden van het traditionele boekingsseizoen’, zegt minister Weyts.

In de laatste maanden van 2016 tekende zich een pril herstel af. Zo was er in december flinke groei bij bijvoorbeeld bezoekers uit Frankrijk (+40 procent), Spanje (+45 procent) en Denemarken (+50 procent). Die positieve trend wordt bevestigd door de Hotelbarometer, die aangeeft dat de hotelbezetting opnieuw steeg in de eerste maanden van 2017. In januari en februari lag de bezetting in de Vlaamse hotels boven de 50 procent met een klim naar 55 procent - cijfers die beter zijn dan dezelfde periode in 2016 en 2015.

‘De toeristische sector heeft een formidabele veerkracht’, zegt Weyts. ‘De weg naar een volledig herstel is nog lang, maar de eerste stappen zijn gezet. Onze toeristische troeven en onze toeristische sector blijven ijzersterk.’

Bron
Wle. (2017, Mei 1). Aanslagen houden buitenlandse toeristen weg uit Vlaanderen. Opgehaald van standaard.be: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170501_02859761

Persoonlijke mening
‘De toeristische sector heeft een formidabele veerkracht’, zegt Weyts. ‘De weg naar een volledig herstel is nog lang, maar de eerste stappen zijn gezet. Onze toeristische troeven en onze toeristische sector blijven ijzersterk.’
Ik denk ook dat het een kwestie van tijd is en dan staan we terug op het niveau van voor de aanslagen. Het is heel begrijpelijk dat er een terugval is na zo'n aanslag. Als buitenlander is het soms moeilijk in te schatten hoe de situatie er ter plaatste is, en dan is het logisch dat ze hun reisje naar bv. Brussel voor een jaartje uitstellen. Als ik een vakantiebestemming kies, dan speelt dat toch ook wel mee.
Maar ik ben er van overtuigd dat, als er geen vreselijke dingen meer gebeuren, dat het vertrouwen van de toeristen automatisch zal herstellen. Vanaf ze het gevoel hebben dat het hier leuk, fijn... en veilig is komen ze vanzelf. You’re welcome !

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 1st May 2017 om 08:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2017, 15:43
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
In tegenstelling tot Arne denk ik er een beetje anders over. Ik begrijp volkomen dat de aanslagen meespelen in het kiezen van een vakantiebestemming, maar ik zie niet goed in waarom het zich automatisch zal herstellen als er de komende tijd geen aanslagen meer gebeuren.
Volgens mij is het heel simpel en moeten we niet zo naïef zijn. Er kan overal en altijd een aanslag plaatsvinden. Het is niet omdat het de komende vijf maanden rustig blijft in Brussel er daarna niks meer kan gebeuren. We kunnen er ook niet zeker van zijn dat er in een stad waar momenteel nog geen aanslag is gepleegd, nooit nog een aanslag zal plaatsvinden. Dat is gewoon de realiteit en de onzekerheid waarin we vandaag de dag leven. Ik denk dat je je er van bewust moet zijn dat als je naar een stad op reis gaat er altijd iets kan gebeuren.
Ik denk niet dat het 'probleem' na een jaartje van de baan is. De strijd tegen aanslagen is nog lang niet gestreden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st May 2017, 23:03
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Zowel Jolien als Arne hebben zeer goede standpunten in hun mening. Ik deel de mening van Jolien en dat we niet zo naïef moeten zijn. Niet enkel op vlak van het toerisme in Vlaanderen maar dat er op elke plaats iets kan gebeuren en dit valt niet te vermijden. Ik ben eerder van het principe als het u 'tijd' is dan is dat nu eenmaal zo, hiervoor ga ik niet de mijn plannen en dromen aan de kant zetten. Met 'iets kan gebeuren' kan dat van alles zijn, je kan zowel in het binnenland als in het buitenland slachtoffer zijn van terrorisme, verkeersongelukken en meerder.
Dat de cijfers gedaald zijn lijkt mij ook logisch. Kijk naar je omgeving, hoeveel mensen vertellen niet dat ze een plaats vermijden puur uit angst, en dat is eventueel in eigen land. Laat staan dat deze manier van denken de mensen motiveert om naar vakantieoorden te gaan waar het mogelijk is om aanslag te plegen want dat is overal mogelijk.
In deze tijden vind ik dat we solidaire moeten zijn en ons niet moeten terugtrekken naar het nationalistisch denken en doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.