actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2014, 23:13
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
De Wever: 'Ik moet De Croo niet'

In een documentaire over de kiescampagne heeft Bart De Wever (N-VA) giftig uitgehaald naar Open VLD-kopstuk De Croo. 'Ik moet hem niet', zei De Wever. 'Ik zou hem misschien wel eens willen bellen', zei De Croo op zijn beurt, 'maar ik heb zijn nummer niet.'

Vanaf woensdag is op VIER de tweedelige documentaire 'Schild en Vriend' te zien. Documentairemaker Eric Goens volgde de Vlaamse kiescampagne vanuit de coulissen.

Goens mocht meelopen met de politieke tenoren van de N-VA Bart De Wever, Ben Weyts en Liesbeth Homans. Ook CD&V-boegbeelden Kris Peeters en Wouter Beke maken hun opwachting voor de camera, net als Open VLD-protaginisten Alexander De Croo en Maggie De Block. SP.A-voorzitter Bruno tobback passeert eveneens de revue.

'Moeite om De Wever te vertrouwen'

De documentaire wordt gekleurd door enkele bijzondere uitspraken van een aantal partijkopstukken. 'Het is opmerkelijk te zien hoe diep de wonden nog steeds zijn die werden geslagen in de aanslepende regeringsvorming na 2010', zegt documentairemaker Eric Goens. 'Die formatie heeft een hele generatie besmet.'

In het begin van de formatie is er veel samenwerking geweest tussen N-VA en Open VLD', zegt minister en toenmalig partijvoorzitter Alexander De Croo. 'We hebben veel zaken samen met N-VA voorbereid, zoals rond arbeidsrecht, omdat we toen uitgingen van een Vlaams front met CD&V en N-VA. Het was een doordachte strategie van De Wever om dat front te torpederen.'

Volgens De Croo is er toen iets gebroken, hij heeft naar eigen zeggen zelfs het gsm-nummer van de N-VA’er niet meer. 'Ik heb moeite om De Wever te vertrouwen', geeft ook Beke aan.

'De Croo vertrouw ik ook niet, ik moet hem ook menselijk niet', reageert de N-VA-voorzitter. 'Van Beke betreur ik dat echter, maar ik begrijp dat er sporen zijn achtergelaten.'

'Winnaar van de verkiezingen wou geen premier worden'

N-VA-lijsttrekker Liesbeth Homans geeft in de reportage nog eens haar mening over de PS. 'Het cliëntelisme van de PS staat haaks op wat wij voorstaan', zegt ze. 'Hoe meer mensen zij aan een uitkering kunnen helpen, hoe meer mensen er zijn waarvan ze denken dat die op hen zullen stemmen.'

Volgens Alexander De Croo is het nochtans aan N-VA te wijten dat we een PS-premier hebben. 'De winnaar van de verkiezingen wou immers geen premier worden', zegt De Croo daarover.

Di Rupo heeft het volgens hem de voorbije jaren moeilijker gemaakt voor de Vlaamse partijen. 'Wij Vlamingen zijn het gewoon om een premier te hebben die ons in onze eigen taal aanspreekt', zegt hij daarover. 'Di Rupo communiceert op een andere manier. Zijn Nederlands is niet goed genoeg om direct te communiceren.'

Bron: De Standaard geraadpleegd op 6/05/14
http://www.standaard.be/cnt/dmf2014...ampaign=seeding

Mening: Tot op vandaag kan ik mij er behoorlijk hard aan storen dat politici elkaar proberen onderuit te halen. Hier zien we weer een voorval dat dit bevestigt. Waarom moet men nu zoiets zeggen? Als je elkaar niet kan uitstaan, of elkaar niet vertrouwt, hou het dan voor jezelf. Dat je niet akkoord gaat met de standpunten van een andere partij is begrijpelijk, maar laat elkaar nu met rust. Deze persoonlijke aanvallen horen toch niet thuis in deze maatschappij? Futiliteiten zoals deze zorgen er voor dat het haar op mijn hoofd rechtop gaat staan. Laat elkaar met rust en doe waarvoor je betaald wordt, een sterk politiek man/vrouw zijn. Zonder elkaar onderuit te halen. Zorg eerst voor een sterke partij, zorg voor goede partijpunten en laat elkaar met rust.

Laatst aangepast door A*ron.Simsek : 6th May 2014 om 23:22.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2014, 00:37
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Dit fenomeen is makkelijk te verklaren. N-VA wil gewoon elke partij tegen zich laten keren (behalve Vlaams Belang blijkbaar). Hierdoor zullen ze zo goed als zeker in de oppositie belanden, want zeg nu zelf... Wie wil er mee regeren met een partij die veel ruzie maakt, en dan nog op een serieus kinderlijke manier, als ze hun zin niet krijgen. Als ze in de oppositie belanden kunnen ze weer Calimero spelen. 'Kijk wat ZIJ doen met ons Vlaanderen' zul je horen. Ze kunnen dus de schuld weer op de anderen steken en zo meer stemmen halen, want zij kunnen niets verkeerd doen. 'Wie niets doet kan niets verkeerd doen'.

Zo'n kinderlijke partij zou dan ons land moeten lijden (volgens 33% van de Vlamingen), dat maakt mij pas boos
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th May 2014, 13:01
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Ik dacht dat politici volwassen mannen en vrouwen waren die het belang van het land en een goed bestuur belangrijk vinden. Maar blijkbaar is het de mode om met modder te gooien naar elkaar en in de pers te vermelden hoeveel ze elkaar verachten of wantrouwen. De politiek staat al mijlenver weg van de kiezer en dit kinderlijk gedrag gaat het vertrouwen van de kiezer niet echt herstellen. Als je leest wat de politici van elkaar vinden en hoe weinig respect ze opbrengen voor elkaar stel ik mij vragen over hun kunde om dit land te besturen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th May 2014, 21:36
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Het zijn verkiezingen, we zien niets anders dan uitspraken die gedaan worden waarvoor mensen zich de hele tijd moeten excuseren. We zien hetzelfde bij Reynders etc. Andere partijen zoeken zoveel mogelijk uit te halen naar wat ze laten lijken als 'foutjes'. Bart De Wever heeft het volledig recht om dit te zeggen. Er wordt constant vanalles gezegd over andere politici, niet allee ndoor Bart de Wever, wat wordt er niet gezegd over Filip De Winter... Ik denk dat we ons vooral voor ogen moeten houden dat het verkiezingen zijn en dat we alles wat er gedaan en gezegd wordt op politiek vlak nu vooral met een korrel zout moeten nemen. Alexander De Croo leek er zelf ook niet veel om te geven, hij vond het vooral leuk dat De Wever nu zoiets zei, net omdat hij hier nu voordeel kan uit halen. Politiek, het is en blijft een spelletje.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.