actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2014, 10:48
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Twitter verraadt uw politieke voorkeur

Wetenschappers kunnen met een vrij grote waarschijnlijkheid je politieke voorkeur achterhalen door de Twitteractiviteiten van jou en je netwerk te analyseren.
Dat meldt de Universiteit Antwerpen zondag. Op de website twitterbrengtraad.be kan iedereen zelf de proef kan doen voor zijn eigen account.

De onderzoekers ontwikkelden een algoritme dat kijkt naar wie je volgers zijn, wie je zelf volgt, en ook welke boodschappen van anderen je retweet. Ook de informatie van personen in je netwerk wordt meegenomen. “Door al die gegevens kwantitatief te analyseren verzamel je per gebruiker een enorme hoeveelheid informatie”, vertelt Christophe Van Gysel, die dit project in de context van zijn masterscriptie uitvoert.

Dat het algoritme werkt, bewijst alvast een steekproef bij 734 personen die openlijk gelieerd zijn aan een politieke partij. Daar was het algoritme meer dan 95 procent nauwkeurig.

Ook bij wie zich niet out, kan men nauwkeurig voorspellingen doen. “Als bijvoorbeeld veel van de mensen in jouw netwerk een duidelijke voorkeur voor partij A hebben, omdat ze de officiële Twitteraccount of politici uit die partij volgen, is dat al een eerste signaal dat ook jij partij A goedgezind kan zijn”, verduidelijkt onderzoeker Bart Goethals.

De computerwetenschappers van UAntwerpen willen met hun “verkiezingsexperiment” aantonen dat Twittergebruikers zonder het te beseffen veel over zichzelf blootgeven.


Eigen mening
Ik heb zelf ook de test gedaan en het is gewoon verrassend! De twee partijen waar ik nog tussen twijfel staan helemaal bovenaan en partijen waar ik geen belang aan hecht helemaal onderaan. Om dan te gaan zeggen dat mensen mijn keuzes kunnen ontcijferen door enkel naar mijn volgers en retweets te kijken is een beetje kort door de bocht. Zoals ze hier zelf al zeggen hebben ze een algoritme gebruikt om mijn stem te kunnen ontdekken. Ik volg geen politieke partijen of politici dus dan zullen ze al heel gericht moeten zoeken.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.