actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2014, 08:55
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Termont: ‘Ook kinderen van zeven lopen rond met een mes’

Termont: ‘Ook kinderen van zeven lopen rond met een mes’
Een ‘first offender’-programma, met pedagogische begeleiding, is volgens de Gentse burgemeester Daniël Termont (SP.A) een betere aanpak dan de verlaging van de leeftijd voor GAS-boetes. Dat zegt hij in de verkiezingsbijlage van De Standaard.


‘Een GAS-boete zou helemaal niet moeten bestaan. Maar als je de samenleving in goede banen wil leiden, is een stok achter de deur nodig’, zegt Termont. Aanvankelijk sprak hij zich uit voor een verlaging van de leeftijd waarop jongeren een GAS-boete moeten kunnen krijgen, omdat ook kinderen jonger dan veertien jaar misdrijven plegen.

Brief

Toch werd beslist om de leeftijd voor GAS-boetes in Gent niet te verlagen. ‘De noodzaak is weggevallen’, stelt Termont.

‘Sinds kort gaan alle zware Gentse overtredingen van minderjarigen op mijn nadrukkelijke vraag rechtstreeks naar het parket. Als het voor die minderjarigen de eerste overtreding is, worden ze doorverwezen naar het zogenoemde ‘first offender’-programma. Daar worden ze pedagogisch begeleid. Kinderen van eender welke leeftijd die een kleinere overtreding begaan, krijgen van mij persoonlijk een brief in de bus.’

Boete

Volgens Termont is het probleem bij de GAS-wetgeving voor minderjarigen dat het sowieso met een boete eindigt als het kind of de ouders de bemiddeling niet volgen.

‘En zo’n geldboete heeft weinig zin. Een kind moet worden geresponsabiliseerd. Bovendien kunnen we via het ‘first offender’-programma ook jonge kinderen onder de veertien, die nooit een GAS-boete zouden krijgen, aan hun oren trekken. Want er zijn kinderen van 7 of 8 jaar die met een mes rondlopen, of de handtas van een bejaarde dame stelen.’

Als dat niet werkt, is er volgens Termont nog altijd de jeugdrechtbank.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140505_01092307 (geraadpleegd op 5 mei 2014)

Mijn mening
Ik ben er mee akkoord dat GAS-boetes hun effect helemaal missen omdat het vaak de ouders zijn die voor de boete opdraaien en niet de kinderen zelf. Daarnaast wat heeft een boete nu als effect op een kind, als dat alles is voor gen en ze toch niet zelf moeten betalen, dan doen ze het toch terug opnieuw.
Dat men in Gent eerst een waarschuwing geeft vind ik goed. Sommige jongeren zullen daar van terugschrikken. Ik zou zelfs verder willen gaan en de waarschuwen persoonlijk op het gemeentehuis geven, al begrijp ik dat dit voor de burgemeester misschien niet haalbaar is.
De begeleiding van de jongeren na een tweede voorval vind ik zeer goed en veel effectiever dan een boete. De jongere wordt dan dichtbij gevolgd en behandeld. Het effect hiervan gaat, volgens mij, veel groter zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.