actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2013, 14:26
robin.v*andenbosch robin.v*andenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: pulderbos
Posts: 22
Goedkopere muziekspelers schadelijk voor oren

Ruim vier op de vijf muziekspelers - zoals mp3-spelers en telefoons - kunnen te luid spelen en daardoor blijvende gehoorschade veroorzaken. Daarvoor waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit na onderzoek. Vooral de goedkopere muziekspelers blijken schadelijk voor de oren bij langdurig gebruik.

Mensen tussen 12 en 25 jaar luisteren vaak en lang naar muziek via hun hoofdtelefoon en lopen daardoor schade op aan hun gehoor
Volgens de Nederlandse wet mag zo'n muziekspeler niet luider kunnen dan 85 decibel of een zogenoemde uitgangsspanning van 27 millivolt op de hoofdtelefoon hebben. Een uitzondering wordt gemaakt als het apparaat "voldoet aan aanvullende eisen die de gebruiker beschermen". Dat zijn bijvoorbeeld een automatische volumebegrenzing, een actieve waarschuwing bij hoog volume en een standaard volumeniveau van 85dB bij aan- en uitschakelen.

Advies
De NVWA onderzocht 31 'personal music players', waarvan er 26 niet voldeden niet aan de wet. Vooral de goedkopere muziekspelers bleken gevaarlijk voor de oren bij langdurig gebruik. Het advies van de NVWA luidt dan ook om "goed op de gebruikerbeschermingseisen te letten en de uitgangsspanning naar de koptelefoon te controleren in de technische specificaties".

Volgens de Nationale Hoorstichting is het gehoor van veel jongeren slechter geworden. Mensen tussen 12 en 25 jaar luisteren veel en lang naar muziek via hun hoofdtelefoon en lopen daardoor schade op aan hun gehoor.

eigen mening : Ik luister ook graag naar muziek en ik vind eigenlijk dat ze die muziekspelers gewoon moeten begrenzen zodat die niet te luid kunnen spelen. Als dit niet zo is dan moet er een boete zijn tegen de maker van de muziekspelers.

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...voor-oren.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2013, 17:26
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ze moeten inderdaad die geluidsgrens van de muziekspelers inperken, maar na een tijd begint zulke luide muziek toch automatisch pijn te doen aan je oren? Je moet zelf ook je gezond verstand gebruiken en je muziek niet zo luid zetten. Het is nog steeds op eigen risico dat je een muziekspeler gebruikt. Ik vind ook dat sommige muziekspelers veel te duur zijn voor een muziekspeler. Dan betaal je natuurlijk grotendeels voor de naam op zich, en dit zou een beetje moeten verdwijnen. Als ze de goedkopere muziekspelers iets duurder zouden maken en de enorm dure muziekspelers iets goedkoper, zouden er al veel minder 'goedkope' muziekspelers gekocht worden door de consument. Je betaalt immers graag altijd zo weinig mogelijk voor een zo goed mogelijke kwaliteit.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2013, 19:36
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Een muziekspeler zou inderdaad begrensd moeten worden. Wanneer dit niet wordt gedaan door de fabrikanten, moeten deze beboet worden. Mensen zijn zich er echt niet voldoende van bewust hoe schadelijk zo'n apparaat kan zijn en hoe hard het geluid mag staan. Vier op de vijf apparaten zijn niet inorde, dit is een veel te hoog cijfer.

Wat Seppe zegt over te luide muziek waarvan je toch zelf moet horen dat het niet goed is voor het gehoor, is echter toch niet zo vanzelfsprekend. Wanneer ik naar een fuif ga, denk ik soms dat ik de enige ben die absoluut niet tegen het geluid kan. Ik heb steeds het gevoel dat de muziek veel te hard staat. Ik ga elke keer meer achteraan staan om de boxen te vermijden. Wanneer ik daar dan toch mensen vlakbij zie staan, denk ik iedere keer dat ze bijna doof thuis moeten komen. Ik ga er dan ook vanuit dat deze mensen veel vaker naar fuiven en feestjes gaan waar de muziek minstens even luid staat. Het is dan een logisch gevolg dat zij gewoon worden aan deze luide muziek.

Ook op de trein kom ik vaak in aanraking met mensen die een ipod of iets dergelijk in hun oren hebben. Als ik dan kan meeluisteren en bijna kan meezingen, begin ik me al te ergeren. Dan denk ik in de eerste plaats ook aan die persoon zijn gehoor en hoe ongezond zoiets moet zijn. Als het dan ook nog eens slechte muziek is, stoort het des te meer.

Ik kan dus niet meer benadrukken hoe belangrijk het is om op te letten met dit soort dingen. Goedkope muziektoestellen op de markt brengen is zeker oké, maar ik vind dat deze aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Het is niet anders dan op een stuk speelgoed vermelden dat er kleine deeltjes inzitten die schadelijk kunnen zijn voor kinderen onder de drie jaar. 'Hou het uit hun buurt' staat er dan op geschreven. Doe dit dan ook voor dingen die schadelijk zijn voor het gehoor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.