actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2013, 10:52
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Opvallend weinig activiteit in deel hersenen van slechte slapers

Opvallend weinig activiteit in deel hersenen van slechte slapers


Het is nog onduidelijk wat er mis gaat in de hersenen van mensen die aan slapeloosheid leiden.
Een diep in de hersenen gelegen gebied - de kop van de nucleus caudatus - vertoont opvallend weinig activiteit bij patiënten die lijden aan slapeloosheid. Hun hersenen kunnen hierdoor slechter prikkels dempen, zoals opkomende gedachten of geluiden uit de omgeving. Dit zou kunnen verklaren waarom deze patiënten in een constante staat van paraatheid verkeren.


Dit suggereert dat slapelozen altijd kampen met verminderde activiteit in de nucleus caudatus, en dat dit een risicofactor is voor het ontwikkelen van klachten.
De studie, vandaag gepubliceerd in Brain, biedt een zeldzaam inkijkje in het rusteloze brein. Onderzoekers van het Nederlands Herseninstituut rekruteerden patiënten met chronische slapeloosheid. Een deel van hen kreeg een behandeling; geen medicijnen, maar bijvoorbeeld een combinatie van lichttherapie, gedragstherapie en slaapadviezen. Als de patiënten na een paar weken wat beter sliepen, bleef de hersenactiviteit in hun nucleus caudatus laag.

Goed slapende proefpersonen kregen eerst elektroden op hun hoofd die hun hersengolven registreerden. In hun diepe slaap werden ze automatisch gestoord met zachtje piepjes. Hierdoor ging hun slaappatroon lijken op dat van slapelozen. Bij deze goed slapende proefpersonen herstelde de activiteit in de nucleus caudatus juist wel.

Betere behandeling nog ver weg
"Dit suggereert dat slapelozen altijd kampen met verminderde activiteit in de nucleus caudatus, en dat dit een risicofactor is voor het ontwikkelen van klachten", zegt Diederick Stoffers van het Nederlands Herseninstituut. "Een betere behandeling is nog ver weg, maar dit inzicht is wel een eerste aanknopingspunt."

De resultaten zijn intrigerend, aldus neuroloog Angelique Pijpers en slaaptherapeute Ingrid Verbeek van Kempenhaeghe, een expertisecentrum voor slaapgeneeskunde. Toch waarschuwen ze dat hiermee niet hét hersengebied voor slapeloosheid is gevonden.

27/11/2013 Bron: De Morgen http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...e-slapers.dhtml

Eigen mening: Er zijn geen goede behandelingen tegen de slapeloosheid, maar wel is het goed dat er onderzoek is naar gedaan en dat men weet waarom mensen slecht slapen. Nu is er een aanknopingspunt gevonden om een betere behandeling op te baseren. Zelf ben ik ook een persoon die zeer vaak slecht slaapt. Ik word vaak wakker, geraak slecht in slaap, slaap nooit vast of slaap nooit in een diepe slaap ... Door dit artikel te lezen weet ik wellicht waar het aan ligt. Waarschijnlijk worden de prikkels uit mijn omgeving slecht gedempt, waardoor ik in een constante staat van paraatheid verkeer en ik steeds opnieuw wakker word of wakker blijf. Ik hoop dat er een goede behandeling gevonden wordt of dat het vanzelf over gaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.