actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2011, 09:10
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Geen zorgeloze zomer op de weg

Geen zorgeloze zomer op de weg
26 projecten op autosnelwegen, 200 op gewestwegen

BRUSSEL - Er staan in juli en augustus grote werkzaamheden op stapel op drie cruciale plaatsen: op het viaduct van Vilvoorde, op de E19 en op de E313.
Op de E19 wordt de bekende vork van Kontich weggewerkt. Deze keer in de richting van Brussel. Op de E313 gaat het om het omvormen van de pechstrook tot volwaardige spitsstrook. Op het viaduct worden de kapot gereden uitzetvoegen (die een 'kwak' opleveren als je eroverheen rijdt) vernieuwd.

'We hebben met opzet voor juli en augustus gekozen voor deze grote ingrepen om de drukkere maanden te ontzien', zegt Tom Roelants, administrateur-generaal van het Agentschap Wegen en Verkeer, 'maar er zal onvermijdelijk hinder zijn voor het zomerse verkeer.'

De vorige grote werkzaamheden aan het viaduct dateren van tien jaar geleden. Ze waren over twee jaar gespreid en hadden telkens in augustus plaats. 'Deze keer gaan we voor de korte pijn en doen we het in één keer', zegt Roelants, 'omdat we het budget vrijmaken en omdat werkzaamheden in de tijd uitsmeren ook irritatie veroorzaakt.'

De drie zomerse projecten maken deel uit van een lijst met 26 projecten op de autosnelwegen die dit jaar op ons af komen (zie inzet en kaart). De Vlaamse overheid zet de inhaalbeweging voort in het wegenonderhoud. Op de gewestwegen staan nog eens 200 werkzaamheden gepland.

Van de 26 is het werk op de E17 tussen Deinze en Zwijnaarde de grootste operatie en ook de grootste financiële slokop: 33 miljoen euro, tien procent van het beschikbare budget.

'Als we de doelstelling willen halen om de achterstand weg te werken tegen 2015 - en wij denken dat dat haalbaar is - dan moeten we inzetten op enkele grote ingrepen', zegt administrateur-generaal Roelants, 'sommige andere projecten worden uitgesteld. We hebben nog 50 miljoen extra gevraagd aan onze minister. Of we die krijgen zal blijken na de volgende begrotinsgcontrole.'

De vele werkzaamheden zouden verteerbaar moeten zijn dankzij een rist minder-hindermaatregelen. Die slaan op planning, ontwerp, alternatief vervoer, alternatieve routes, communicatie...

'Alle expertise is gebundeld in een actieplan,' zegt de Vlaamse minister van Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V).

Er komen ook nieuwe borden waarop bijvoorbeeld staat 'Het nieuwe wegdek droogt'. 'Niets zo vervelend voor weggebruikers als op een bouwplaats te stuiten zonder arbeiders aan het werk te zien', aldus Crevits.

De website wegenwerken.be is vernieuwd. Daarop kunt u nu een reisroute ingeven om te zien welke werkzaamheden u zult tegenkomen. U kunt u ook abonneren op een bericht dat problemen signaleert op een gekozen route.

BRON: http://destandaard.be/artikel/detai...ikelid=GN37F2EE zaterdag 12 maart 2011, 05u00

Mijn mening:
Het is belangrijk dat ons wegennet in orde is. Daarom is er blijkbaar nood aan wel 26 projecten. Er zal zeker hinder zijn voor het zomerverkeer, maar beter file op weg naar Italië dan file op weg naar je werk...
Ik vind het positief dat je via de website wegenwerken.be een reisroute kan ingeven waarop de werkzaamheden die jij tegenkomt, worden aangegeven. Misschien via deze website automatisch een alternatieve route kan ook een optie zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2011, 11:34
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Oke onze wegen zijn niet in de beste staat maar om 26 projecten te gaan uitvoeren in de maanden juli en augustus vind ik toch veel. Ik denk dat dit heel veel file met zich zal meebrengen ( zoals altijd) ook al voorzien ze goede communicatiemogelijkheden en alternatieve routes. Het is wel een fijn idee om via een site je route te kunnen ingeven en te kijken waar er werken zijn maar ik denk dat als je dat doet dat je snel ontmoedigt zal zijn omdat er zoveel werken zijn. Als je tijdens je reis geen enkele plaats wilt tegekomen waar ze aan het werken zijn aan onze straten dan denk ik dat je beter thuis in je zetel blijft liggen.

Moesten deze projecten nu een zekerheid bieden dat ze de komende 5 a 10 jaar niet meer op die plaats moeten werken dan vind ik de projecten het beste idee ooit. Maar ik geloof er niet in want ook al werken ze vandaag aan een nieuw wegdek, volgende jaar zijn ze daar meestal terug bezig dus we blijven in de problemen zitten. En dat vind ik spijtig
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th March 2011, 11:19
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Nieuw actieplan moet hinder bij wegenwerken beperken

Nieuw actieplan moet hinder bij wegenwerken beperken
11/03/11, 12u44
De morgen

Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) heeft vandaag een actieplan voorgesteld dat de hinder bij wegenwerken in de toekomst moet beperken. Een betere organisatie, betere informatie en een striktere handhaving van de snelheidsbeperkingen vormen de ruggengraat van het actieplan.
De komende maanden staan er ons in Vlaanderen een pak wegenwerken te wachten. Zo zijn er dit jaar 85 werken op de autosnelwegen gepland. Op de gewestwegen staan er de komende drie maanden zelfs 200 werken op het programma.

Betere organisatie
Om de hinder bij die werken te beperken heeft het ministerie van Openbare Werken een actieplan uitgewerkt. Dat plan moet onder meer voor een betere organisatie zorgen. Zo komt er voor de werken op de autosnelwegen een minderhindertoets, dat de hinder tot een minimum moet beperken.

Daarnaast wordt het bestaande coördinatiepunt wegenwerken (CPW) gebruiksvriendelijker gemaakt. Dat CPW wordt al sinds 2007 gebruikt door allerlei instanties (Vlaamse overheid, gemeenten, De Lijn, Infrabel, nutsbedrijven) om werken te melden en op mekaar af te stemmen. "We zagen dat gemeenten minder enthousiast werden om werken te melden omdat de module niet zo gebruiksvriendelijk was. Nu de module is aangepast en gebruiksvriendelijker is gemaakt, hopen we dat nog meer gemeenten en nutsbedrijven werken melden", aldus Crevits.

Het is ook de bedoeling om de weggebruikers beter te informeren. Zo komen er bijvoorbeeld speciale borden om hen duidelijk te maken waarom werken op een bepaald moment stil liggen. Automobilisten begrijpen niet altijd waarom ze een snelheidsbeperking moeten respecteren als er niet gewerkt wordt. Daarom komen er nu borden met boodschappen zoals: "Het nieuwe wegdek droogt. Dank voor uw begrip".

Snelheidsbeperkingen
De voorbije dagen hebben de werken aan de E313 opnieuw aangetoond dat de desbetreffende snelheidsbeperkingen weinig worden nageleefd. Om het aantal overtreders te beperken, is een strikte controle op de snelheid van de weggebruikers cruciaal.

Dat hebben de controles aan de E313 volgens minister Crevits ook bewezen. "Op 8 maart was de maximaal gemeten snelheid nog 157 km/u, ruim het dubbele van de toegelaten snelheid. Op 9 maart was die maximale snelheid gedaald tot 147 en op 10 maart was de maximale snelheid, mee door de activiteit op de werf zelf, gedaald tot 84 km/u."

Een strikte handhaving is volgens minister Crevits absoluut nodig om de veiligheid op de werf te garanderen. Bovendien levert overdreven snelheid amper tijdswinst op, stipt de CD&V-minister aan. "Wie op de werken aan de E313, een zone van 9 kilometer, 120 km/u rijdt in plaats van 70 km/u wint amper drie minuten", besluit Crevits. (belga/tvl)
__________________________________________________ _______________

Werken aan de wegen veroorzaken sowieso fileleed voor alle weggebruikers. Toch is het volgens mij meer aangewezen om de werken uit te voeren tijdens de vakantieperiode. Omdat er dan veel vlotter en minder verkeer is. Het zou onverstandig zijn van de overheid om de grote werken te laten doorgaan doorheen het jaar terwijl er dan al zoveel verkeersellende is.
Minister Crevits wil informatieborden plaatsen bij de grote werken waarop de weggebruiker de stand van zaken kan lezen. Dat zal volgens mij een hoop frustratie wegnemen en het zal er hopelijk ook voor zorgen dat we meer respect krijgen voor het werk dat geleverd wordt.
En waarom geen tol heffen op goed onderhouden wegen? België is een ‘doorrijland’ en op die manier komt er geld ter beschikking voor het onderhoud.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th March 2011, 13:59
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Nog deze week dringende herstellingen aan E19 en Ring

Nog deze week dringende herstellingen aan E19 en Ring


10:51 Het Agentschap Wegen en Verkeer voert deze week hoogdringende herstellingswerken uit op de E19 en R1 in Antwerpen. De timing van de werken is onder voorbehoud van de weersomstandigheden en kan dus nog wijzigen. Het Vlaams Verkeerscentrum raadt weggebruikers in ieder geval aan de locaties van de werken te vermijden. Dat meldt het Agentschap Wegen en Verkeer.

Op de E19 richting Brussel zal dinsdag 15 maart de hele dag, van 10 tot 21 uur, worden gewerkt aan de rechterrijstrook over een strook van 1,6 kilometer vanaf de splitsing in Kontich. Het verkeer moet er tijdelijk over twee rijstroken. De afrit Kontich zal bovendien tussen 10u en 13 uur worden afgesloten.

De Antwerpse ring is in de nacht van woensdag op donderdag tussen 21 en 6 uur aan de beurt. Ook daar wordt de rechterrijstrook onder handen genomen, en dit over een lengte van 300 meter net voorbij de Kennedytunnel richting Nederland. Tegelijkertijd zullen ook de koker in de Kennedytunnel richting Gent en de rechterrijstrook van de afrit naar de A12, komende uit de Kennedytunnel, worden hersteld.

BRON: http://www.gva.be/antwerpen/nog-dez...-en-ring-2.aspx
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th March 2011, 15:43
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Ja op E 313 mag je nu over een stuk van 15 km maar 70km/u rijden ... Leve de autostrades van België

Ik ben blij dat ze er iets aan doen, maar dit had op voorhand vermeden kunnen worden !
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th March 2011, 15:45
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Citaat:
Orgineel gepost door Laetitia.De.Schepper
En waarom geen tol heffen op goed onderhouden wegen? België is een ‘doorrijland’ en op die manier komt er geld ter beschikking voor het onderhoud.


jammer genoeg al besproken en afgewezen Het had wel gemogen van mij hoor. Een tol die hoger ligt voor de buitenlanders weliswaar, maar het mag er komen.
En dan het geld van de belastingen verminderen.
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 14th March 2011, 22:01
Buts Tim Buts Tim is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 34
Citaat:
Orgineel gepost door veronique.geussens
jammer genoeg al besproken en afgewezen Het had wel gemogen van mij hoor. Een tol die hoger ligt voor de buitenlanders weliswaar, maar het mag er komen.
En dan het geld van de belastingen verminderen.


Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat buitenlanders ook een tol betalen om op onze wegen te rijden. Wij moeten ook constant stoppen voor de Péage in Frankrijk, wegenticket kopen in Oostenrijk, etc.
Waarom zouden buitenlanders dan gratis onze wegen mogen gebruiken en vaak ook misbruiken. Want zeg nu zelf, moesten er niet zoveel vrachtwagens over onze wegen rijden, zouden ze er stukken beter bij liggen.

Jammer genoeg is het afgewezen. Maar ik ben er zeker van dat er binnen dit en een paar jaar weer zulk voorstel op de tafel gaat komen. Waarschijnlijk van NV-A.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.