actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2012, 19:46
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Chirurg UZB op staande voet ontslagen na neonazi-uitspraken

BRUSSEL - Frank H., de chirurg van het UZ Brussel die maandag een Joodse student schoffeerde tijdens een operatie, is op staande voet ontslagen. De medische raad oordeelt nu dat de uitspraken van de man onverenigbaar zijn met de waarden van het ziekenhuis en beval zijn onmiddellijk ontslag. De chirurg had zich nochtans in een open brief verontschuldigd tegenover het slachtoffer en de hele Joodse gemeenschap

Het ziekenhuis beraadde zich dinsdag over een definitieve sanctie nadat de chirurg na de feiten al tijdelijk geschorst was. 'Aan de sanctie is een omstandig onderzoek voorafgegaan, zoals dat is vastgelegd door ons medisch reglement', aldus Eeckman. De getuigen werden gehoord, de betrokken arts werd nog eens gehoord, en die verhoren bevestigden het incident. De directie van het ziekenhuis en de voorzitter van de medische raad overlegden over de definitieve sanctie.

'Het ontslag is jammer, want het was een goede chirurg', zegt Eeckman. De uitspraken waren echt niet verenigbaar met de missie van het UZ. 'Wij zijn een pluralistisch ziekenhuis en respect voor iedereen, ongeacht ras, taal, geloofs- of filosofische overtuiging, is daarbij het vertrekpunt', aldus de woordvoerder.

Het incident vond maandagochtend plaats tijdens een operatie in het ziekenhuis. Chirurg Frank H. zou onder meer 'Sieg Heil' geroepen hebben en de Joodse stagiair, een vijfdejaarsstudent orthopedie, bevolen hebben terug te keren naar de gaskamers.

Excuses

De arts erkende achteraf dat hij over de schreef ging en had zich in een e-mail verontschuldigd voor zijn taalgebruik. 'Hierbij wens ik mij publiekelijk te verontschuldigen voor mijn onaanvaardbaar taalgebruik tegenover mijn collega-assistent', verklaart Frank H. in de mail die dinsdag naar het UZB en naar het weekblad Joods Actueel werd gestuurd. 'Maar eveneens tegenover de gehele Joodse gemeenschap waarvan ik de gevoelens kan hebben gekrenkt.'

'Familie die concentratiekampen overleefde'

De chirurg ontkent een wrok te koesteren tegen joden: 'Ik ben geen neonazi en heb steeds respect gehad ten opzichte van het volk van Israël. De papa van mijn nichten en neef was een van de weinige overlevenden uit de concentratiekampen en mijn schoonvader was meer dan vier jaar krijgsgevangene in Nazi-Duitsland.'

'Ik tracht hierbij absoluut niet goed te praten wat ik in een moment van woede mocht hebben heb gezegd, zonder dat ik dat meende', besluit Frank H., 'maar vraag U hierbij mijn oprechte excuses te willen aanvaarden'.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Dit vind ik er ver over. Ik ben het dan ook volledig eens met het ontslag van de man. Het kan goed zijn dat het in operatiekamers soms een stressvolle bedoening is, maar ik denk dat je als arts stabiel genoeg moet kunnen zijn om je in bedwang te houden, zeker tegen collega's. Het is dan niet verwonderlijk dat deze man zoiets doet, als je hoort dat hij een tijd geleden al tekeer was gegaan tegen een assistent. Ik vind het ongepast dat zoiets allemaal gezegd wordt. Iemand pakken op zijn afkomst, wie of wat hij is (en zeker met zo'n nazistische uitspraken) is gewoonweg ontoelaatbaar. Daarom vind ik het een terechte maatregel dat hij ontslagen is. Een stap in de goede richting zijn zijn excuses, maar daar had hij maar eerder aan moeten denken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th April 2012, 21:44
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Net zoals Nic vind ik dat de chirurg wel erg over de schreef is gegaan met zijn uitspraak! Hoe stressvol het in een operatiekamer ook kan zijn, wat hij tegen de student gezegd heeft zou zelfs niet bij me opkomen tijdens een operatie! Ik vind het dan ook echt onbegrijpelijk.

Het is spijtig dat er op deze manier een goede chirurg definitief verdwijnt. Chirurgen zijn broodnodig. Ze kunnen levens redden en verbeteren maar misschien moet er tijdens de opleiding meer de nadruk worden gelegd op hoe stress te verminderen in de operatiezaal.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.