actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2012, 09:17
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Maak van elke school een Steve Jobs-school

Saskia Van Uffelen, CEO van Bull en bezieler van het 'ICT is cool'-project, vraagt een drastische ommekeer in de kijk op ICT in het onderwijs. In plaats van elke week een uurtje technologie, moet de onderwijswereld ICT omarmen, zegt ze in een opiniestuk in de krant De Morgen. De uitgeverijen van schoolboeken zullen in september beginnen hun boeken ook in digitale vorm aan te bieden.

De noodkreet van Van Uffelen komt er na onderzoek waaruit blijkt dat ICT'ers geen goed imago hebben bij de Vlaamse jongeren. Steeds minder jongeren hebben ook zin in die sector te gaan werken, en dat terwijl "de ondernemers zitten te wachten op jongeren die in staat zijn om nieuwe technologieën flexibel te gebruiken", schrijft Van Uffelen.

Schoolboeken weg
Door ICT meer plaats te geven in het onderwijs - en zeker het secundair onderwijs - kan dat imago veranderen. Dat kan door ICT in elke les aan bod te laten komen, want "ICT is niet iets afzonderlijks, het is geen vreemd voorwerp." Van Uffelen beseft dat hiervoor een mentaliteitswijziging nodig is: "Er is maar één oplossing, een drastische. Schaf de schoolboeken af. Het is een maatschappelijke plicht tegenover onze jongeren. Een iPad kost 600 euro, dat is het bedrag dat elke ouder elk jaar betaalt aan schoolboeken."

Digitale boeken
De uitgeverijen zijn alvast klaar. Zij zullen in september 2012 alle basishandboeken in het basis- en secundair onderwijs ook digitaal publiceren. "De scholen die klaar zijn, kunnen tegen dan een volledig geintegreerd ICT-onderwijs aanbieden. Jammer genoeg zijn de meeste scholen nog niet klaar en is er dringend een inhaalbeweging nodig."

Bron: www.hln.be - 11/04/2012

Ik ben absoluut voorstander van een meer moderne aanpak als het op het verschaffen van onderwijs aankomt, maar dit vind ik echt wel een brug te ver. Naar mijn mening is het een utopie als iemand denkt dat schoolboeken vervangbaar zijn door tablets. Kinderen zijn in hun vrije tijd al genoeg bezig met moderne technologie. Denk eerst eens na over het kostenplaatje: niet iedereen heeft het geld om zomaar 600 euro op te hoesten voor een ipad, waarnaast je dan ook nog eens de digitale versie van de schoolboeken moet betalen. Stel je eens voor dat je als ouders drie kinderen hebt, dat maakt het haast onbetaalbaar. Daarnaast denk ik dat het gebruiken van de ipad tijdens lessen de leerlingen er niet slimmer op zal maken. Als leerkracht is het onmogelijk om te controleren of je leerlingen de les aan het volgen zijn of zich amuseren met het spelen van online games, chatten, of op Facebook en Youtube surfen. Als het de scholen zelf zijn die deze 'speelgoedjes' moeten betalen, zal hun enthousiasme vermoedelijk smelten als sneeuw voor de zon.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2012, 10:28
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik ben het volledig eens met de mening van Hanne. Ik vind een Ipad zeker niets voor kinderen, laat staan dat dit hun werkboek is voor school. Ik zelf denk dat dit ook gewoon niet echt praktisch is. In je werkboek kan je veel noteren en op een tablet is dit volgens mij een pak moeilijker/ingewikkelder.

Ook betwijfel ik, net als Hanne, of de leerlingen wel de hele les zullen opletten. Op een Ipad kan je heel veel spelletjes zetten en surfen op het internet. Wanneer de leerlingen hiermee weg zijn, zijn hun gedachten alles behalve bij de les. Als toekomstige leerkrachten denk ik dat wij het allemaal fijn vinden als leerlingen je les aandachtig volgen en meewerken, en ik denk dat door de invoering van de Ipad in het onderwijs dit niet zal verbeterd worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th April 2012, 10:59
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Ik ben het ermee eens dat het onderwijs mee moet gaan met de evolutie van de technologie. Maar schoolboeken vervangen door iPads vind ik een beetje overdreven. Er zijn nu al heel wat mensen die vinden dat jongeren teveel tijd doorbrengen achter een scherm, met de invoering van de iPad op school zal het aantal uren per dag zeer sterk toenemen.
In het artikel staat dat de prijs van een iPad overeen komt met de prijs van de schoolboeken. Ik denk niet dat dit volledig klopt, bij ons op school kon je ook tweedehandsboeken kopen en deze waren een stuk goedkoper dan nieuwe boeken. Een iPad moet je ook constant updaten, dit is ook een serieus nadeel volgens mij. Net zoals Esther en Hanne ben ik ervan overtuigd dat het veel moeilijker is om de leerlingen aandachtig te houden en ze te 'controleren'. Nu zijn leerlingen in de computerklassen meer bezig met Facebook dan met de les. Met de invoering van een iPad zal dit er zeker niet op verbeteren.
Het is dus nodig dat we meegaan met de technologie, maar we moeten er zeker niet in overdrijven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th April 2012, 12:46
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Ik denk dat mevrouw Van Uffelen wat kort door de bocht gaat met haar bewering 'Ouders betalen elk jaar sowieso 600 euro aan schoolboeken.' Bij ons op school was dit bijvoorbeeld niet het geval, omdat we boeken 'huurden' van de school in plaats van ze aan te kopen. De school deed dit om het kostenplaatje voor de ouders zo laag mogelijk te houden.

Bovendien vind ik het vreemd dat er enkel over een iPad gesproken wordt. Er zijn immers heel wat andere merken die ook tablets produceren, die vaak goedkoper zijn dan iPads. Goedkopere alternatieven zijn zeker een must als je zo'n verandering wilt doorvoeren.

Net als Esther denk ik dat de invoering van zo'n iPad/tablet het onderwijs niet zal verbeteren. In het begin zal die iPad wel motiverend werken, maar eens het nieuwe eraf is, zal de tablet geen extra stimulans meer zijn.

Daarnaast denk ik ook eventjes aan de praktische nadelen: een iPad is een pak minder stevig dan een schoolboek. Ten tweede moeten leerkrachten ook met de iPad kunnen werken. Net daar wringt het schoentje. Er zijn anno 2012 nog leerkrachten die niet eens fatsoenlijk met een computer kunnen werken. Laat staan dat zij dan met zo'n tablet overweg kunnen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th April 2012, 12:46
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Onderwijs moet evolueren en meegaan met de technologische evoluties, akkoord. Maar om iedereen te verplichten de schoolboeken digitaal aan te kopen?
Ten eerste kan niet iedereen zich een tablet (iPad of iets anders) veroorloven. De goedkoopste iPad kost ongeveer 500-600 euro. Ik ben er zeker van dat families die het niet zo breed hebben dit niet kunnen betalen voor hun kind. Stel je dan een svoor dat ze twee of drie kinderen hebben en er dus drie moeten aankopen? Dat is helemaal onbegonnen werk!

Ten tweede denk ik dat het voor de leerkracht heel moeilijk wordt om te controleren of de leerlingen wel met de les bezig zijn. Je merkt dit nu al tijdens stagelessen in een computerklas dat de verleiding enorm groot is om tijdens de les op Facebook, Twitter, e.d. spelletjes te spelen of een status te posten. Wat zal dit geven wanneer iedereen met een iPad in de les zit?

Ten slotte denk ik dat werkboeken op papier nog altijd handiger zijn. Je kan notities maken bij een bepaalde zin of je steekt er een cursusblad tussen met aanvullende informatie. Terwijl dit bij een iPad moeilijker is.

Geef mij maar handboeken op papier! Misschien wel 'ouderwets' maar handiger dan een iPad!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.