actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2012, 13:24
Gwen.Bax Gwen.Bax is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2012
Locatie: Beerse
Posts: 36
Kansarme kinderen drinken meeste cola

Kinderen van hoogopgeleide ouders drinken nog niet de helft van de hoeveelheid frisdrank die kinderen in andere gezinnen binnenslaan. Onderzoekers van de Universiteit Gent raden ouders aan om geen frisdrank te schenken bij de maaltijd.

Enkele voedingsdeskundigen van de Universiteit Gent voerden een enquête uit bij 1.639 Vlaamse gezinnen met kinderen tussen 2,5 en 7 jaar. Via 34 Vlaamse kleuter- en basisscholen kregen de ouders een vragenlijst waarop ze informatie gaven over hun beroep, hun opleiding en het verbruik van cola en limonade in huis.

De resultaten zijn duidelijk: hoe hoger de opleidingsgraad van de ouders, hoe minder frisdrank de kinderen drinken. De kinderen in gezinnen met de hoogste opleidingsgraad drinken gemiddeld maar 42 procent van de hoeveelheid prik die kinderen met een lagere socio-economische status binnenkrijgen.

'Wat interessant is, is dat het verschil bijna volledig wordt bepaald door drie specifieke gewoonten van ouders', zeggen de onderzoekers in het vakblad Appetite, waar ze de resultaten publiceerden. 'In gezinnen waar veel frisdrank wordt gedronken, staan die dranken er ook tijdens de maaltijd. Kinderen mogen ook zelf frisdrank nemen wanneer ze dat willen en kunnen dat ook, want de frisdrank is altijd beschikbaar.'

De onderzoekers raden ouders aan om de cola en de limonade thuis aan banden te leggen, want de zoete drankjes spelen een belangrijke rol bij obesitas (overgewicht) en diabetes.

Omdat bijna de helft van de frisdrank die thuis wordt gedronken tijdens de maaltijd op tafel staat, is dat het eerste wat ouders moeten aanpakken. Door 'nee' te zeggen als kinderen om frisdrank vragen, kan je nog eens een derde van het verschil wegwerken. En dan is er nog de meest eenvoudige oplossing: gewoon geen cola meer in huis halen.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=G183OH6CH

Mening: Persoonlijk schrik ik niet van deze resultaten. Het is enerzijds logisch dat opgeleide ouders beter op de hoogte zijn van deze gezondheidsrisico's. Mensen met een lager opleidingsniveau zijn zich hier meestal niet van bewust of weten het gewoon niet. Een andere categorie van ouders is soms ook te 'lui' om gezonde voedingsgewoonten aan te leren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2012, 13:45
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Hier verschiet ik helemaal niet van. Suikers worden vaak gebruikt als comfortfood/drink.. Eten en drinken is in eerste instantie bedoelt om ons lichaam te voorzien van de nodige voedingsstoffen. De dag van vandaag heeft het al veel meer een emotionele waarde gekregen. We eten niet meer om ons lichaam te onderhouden. We eten omdat wij er nood aan hebben. Het sust ons. Kijk naar de cliché vrouwen die tijdens een emotioneel moment naar een pot ijs grijpen omdat het 'troostend' werkt.

Dit is met cola net zo. Het zoete maakt ons 'blij' en we blijven er van drinken. We kijken alleen nog maar naar wat we willen en niet meer naar wat ons lichaam nodig heeft.
Water heeft geen calorieën en we hebben er minstens 1,5liter per dag van nodig om ons metabolisme draaiende te houden. Dit metabolisme zorgt er voor dat onze vetten worden aangesproken en dat ze verbrand worden.

Wanneer je geen water drinkt vertraagt je metabolisme en gaat je lichaam alles opslaan. Hierdoor krijg je dat zwaarlijvige lichaam en ga je lijden aan obesitas. Heel weinig mensen zijn hier van bewust. Zeker de mensen die niet hebben genoten van een goede opleiding. Ze zien er vaak het kwaad niet van in.

Zelf kom ik uit een gezin waar er ALTIJD cola ter beschikking was. Mijn grootmoeder heeft dit mijn vader aangeleerd. Hij dronk altijd cola en dit moest dan ook altijd in huis zijn. Zelf kreeg ik op mijn 2jaar de papfles met cola in mijn handen alsook mijn broer. Water werd er nooit gedronken en beweging deden we ook niet. Dat was er dan ook duidelijk aan te zien. Zowel mijn moeder, vader, broer als ikzelf kampte met overgewicht.

Sinds ik alleen woon en cola verbannen heb uit mijn huishouden is er al een opmerkelijk verschil.
Aan tafel verplicht ik mijn zoon om water te drinken, verder kan hij kiezen uit plat water en bruiswater. Als we een uitstapje doen of ergens anders zijn mag hij wel frisdrank drinken maar thuis is daar geen sprake van. Een goede gezondheid is belangrijk en mensen zouden daar bewuster mee om moeten gaan.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.