actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2017, 10:30
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Weyts vraagt volledige doorlichting van alle Vlaamse slachthuizen

In de nasleep van de schokkende beelden uit het slachthuis van Tielt vraagt Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) een onafhankelijke doorlichting van alle slachthuizen in Vlaanderen.

De doorlichting moet voor de minister van Dierenwelzijn gebeuren door een onafhankelijke instantie. Het is een van de maatregelen die hij neemt in de nasleep van de wantoestanden in het slachthuis van Tielt. Daarop is te zien hoe de medewerkers de varkens mishandelen voor en tijdens de slacht.

Verder wil Weyts dat de voltijds functionaris voor dierenwelzijn, die verplicht is in de slachthuizen, in de toekomst een meer onafhankelijke positie krijgt. ‘Nu wordt die functionaris nog aangeworven door de exploitanten zelf. Het zou beter zijn dat die functionaris een meer onafhankelijke positie krijgt en in alle onafhankelijkheid kan rapporteren, zonder dat hij moet vrezen voor sancties van de exploitant.’

Als reactie liet de minister het slachthuis al tijdelijk sluiten. Het slachthuis wil die beslissing volgens Weyts aanvechten bij de Raad van State. ‘Dat lijkt me een weinig productieve houding. De exploitant zal nu met een staalhard stappenplan moeten komen.’

De beelden veroorzaakten veel verontwaardiging. Het slachthuis heeft daarom een actieplan voorgesteld, om dierenmishandeling te vermijden. Er zou een livestream geďnstalleerd worden, zodat de overheid altijd kan zien wat in het slachthuis gebeurt en er komt ook een voltijdse functionaris die toekijkt op dierenwelzijn.

Volgens minister Weyts zijn de actieplannen van het slachthuis onvoldoende.

Eigen mening: Ik vind het echt goed dat men het dierenwelzijn in den slachthuizen wilt nagaan en controleren. Ik denk dat er veel erge dingen gebeuren met de dieren voor ze op ons bord liggen en dat zou absoluut niet mogen. Net zoals in het slachthuis van Tielen, die beelden waren echt verschrikkelijk om te zien. Ik vind het goed dat dat slachthuis tijdelijk gesloten is. Wanneer het slachthuis het actieplan gaat volgen zoals in het artikel beschreven, mag het van mij wel terug open gaan. Dan is er zekerheid dat de dieren wel goed behandeld worden want er is meer controle en niet enkel van binnenuit, maar ook van buitenaf.

Bron: De standaard 29/03/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20170329_02806078

Laatst aangepast door Romy.L*ntermans : 29th March 2017 om 10:34.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.