actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2014, 21:12
Evelien.P*llis Evelien.P*llis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 79
Ohio wil executies voortaan geheim houden

Ohio wil executies voortaan geheim houden

De Republikeinen in de Amerikaanse staat Ohio hebben een controversieel wetsvoorstel ingediend. Ze pleiten ervoor om niet langer alle details van de executies van terdoodveroordeelden publiek te maken. ‘Om gezichtsverlies te vermijden als het weer eens misgaat’, klinkt het. Dat meldt The Guardian zaterdag.

Wetsvoorstel HB 663 is een van de meest controversiële die de VS de laatste jaren gekend hebben. Het houdt in dat bij de executie van een terdoodveroordeelde niet langer alle details meegedeeld worden aan het publiek, de media en de rechtbanken. Tot op vandaag worden bij zo’n executie onder meer bekendgemaakt vanwaar de producten komen waarmee de executie gebeurt, wie het transport van die chemicaliën voor zijn rekening neemt en welke medische experts aanwezig zullen zijn om alles in goede banen te leiden.

Het publiek heeft daar geen zaken mee, vinden ze in Ohio, maar opvallend is dat de initiatiefnemers achter het wetsvoorstel ook vinden dat de rechtbanken die informatie niet langer moeten krijgen. Zo kunnen de advocaten van de terdoodveroordeelden bijvoorbeeld niet langer weten wie de executie van hun cliënt zal voltrekken.
‘Als er iets niet goed loopt, probeert de staat haar daden geheim te houden zodat de mensen niet zien dat ze gefaald heeft’, zegt Mike Brickner van de Amerikaanse Unie voor Burgerrechten (ACLU).

Voorgeschiedenis
Het is geen toeval dat het wetsvoorstel net in Ohio ingediend wordt, want de staat heeft een bewogen voorgeschiedenis met executies. In de voorbije acht jaar liep daar bij vier terdoodveroordelingen iets grondig fout. De meest recent was de dood van Dennis McGuire - in januari van dit jaar - die maar liefst 26 minuten duurde omdat een experimentele combinatie van chemicaliën gebruikt werd die niet het beoogde resultaat had. Het meest omstreden voorval was de executie van Romell Broom in 2009, die na twee uur stopgezet werd omdat het niet lukte om een ‘goede’ ader te vinden.

Ronald Phillips
De Republikeinen hopen het wetsvoorstel goedgekeurd te krijgen tegen 11 februari, de dag waarop kindermoordenaar Ronald Phillips geëxcuteerd wordt. Daarvoor moet het nog goedgekeurd worden door de Senaat.

Bron: De Standaard (Guy Stevens)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141129_01403272

Datum: 29/11/2014

Eigen mening : Ik ben geen voorstander van de doodstraf. Ik had het er de voorbije maanden ook moeilijk mee toen in de actualiteit meerdere malen werd verwezen naar ‘mislukte executies’. Nadat de terdoodveroordeelden soms jarenlang in ‘death row’ moeten wachten tot het voor hen zo ver is, wordt hun lijden erger gemaakt door van de executie een nog grotere kwelling te maken dan ze eigenlijk al is. Ik vind het dan ook een verwerpelijk voorstel dat deze fouten onder tafel verborgen zouden mogen worden en dat de rechter hier zelfs geen weet van zou hebben. Ik hoop echt dat dit voorstel het niet haalt, want ik vrees dat de controle over de executies dan helemaal weg is. Zoiets zou toch niet door de beugel mogen kunnen in een democratie? Ik hoop overigens dat door heel dit controversiële voorstel het debat over de doodstraf in het algemeen ook opnieuw wordt gevoerd in de Verenigde Staten.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.