actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2016, 10:07
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Crombez: "De oorzaken van terrorisme zijn dezelfde als die van de punk"

"Ook de punkgeneratie zag no future, omdat ze ongelijk behandeld werd door de instellingen." In een dubbelinterview met Yves Petry in deze krant maakt sp.a-voorzitter John Crombez een opmerkelijke vergelijking tussen het terrorisme en de muziekstroming uit de jaren 70.

Naar aanleiding van de noodkreet die Yves Petry vrijdag in deze krant slaakte over linkse politici, gaat de schrijver in gesprek met sp.a-voorzitter John Crombez over vluchtelingen en integratie. "Het is nu eenmaal een feit dat vluchtelingen geassocieerd worden met de allochtone gemeenschap", zegt Petry. "En daar zien we behoorlijk wat problemen: schooluitval, werkloosheid, criminaliteit, radicalisering. Voor die radicalisering wordt al vijftien jaar gewaarschuwd."

Crombez: "Met dat punt ben ik het volledig eens. Ik vergelijk dat graag met de arbeiderskinderen in het Engeland van eind de jaren 70. Ook dat was een generatie die no future zag, omdat ze ongelijk behandeld werd door de instellingen."

Ongelijke behandeling

De punk kan niet vergeleken worden met het terrorisme, maar de oorzaken zijn dezelfde, meent Crombez. "De instellingen behandelen mensen niet gelijk, en jongeren zien dat. Wij hebben in het Vlaams Parlement experts gehoord over de oorzaken van radicalisering, en ze zijn het allemaal met elkaar eens: een factor is de ongelijke behandeling van mensen in gelijke situaties. In scholen krijgen kinderen met dezelfde resultaten verschillende studieadviezen, op basis van hun afkomst."

Petry: "Dat gaat helemaal in tegen mijn intuïtie. Het kan toch niet dat een autochtone tiener een ander advies krijgt dan een allochtone leerling met hetzelfde resultaat? Dat de ene naar het beroepsonderwijs wordt gestuurd en de andere niet?"

Crombez: "Toch is dat zo. Dat is uitvoerig bestudeerd. En op de arbeidsmarkt zie je die ongelijkheid ook."

"Als je niet weet hoeveel mensen opvang nodig hebben, kun je geen plafond zetten, maar het moet tijdelijk zijn." Het volledige dubbelinterview kan u lezen in de pluszone van De Morgen.

Bron: De Morgen (26/10/2016)
http://www.demorgen.be/politiek/cro...-punk-b48e0991/

Eigen mening: John Crombez legt hier opnieuw de link tussen mislukte integratie van vluchtelingen en terrorisme. Er is nood aan een sterk plan om te integratie van vluchtelingen beter te laten verlopen. We hebben de afgelopen jaren heel veel vluchtelingen verwelkomd in ons land en dat is volledig terecht. Iedereen heeft recht op een beter leven en het zou enorm egoïstisch zijn van ons om andere mensen dat betere leven te ontzeggen. Bovendien zijn de vluchtelingen hier al. Ze terugsturen is dus geen optie. Er moet snel werk gemaakt worden van een verbeterde integratie. Hierin denk ik dat wij als toekomstige leerkrachten een belangrijke rol in zouden moeten spelen. 'Zouden moeten spelen' omdat ik vrees dat leerkrachten op dit ogenblik te weinig opgeleid zijn om in OKAN-klassen les te geven en dat ons onderwijs er op dit moment te weinig in slaagt om vluchtelingen aan een diploma te helpen. Dit beleidsplan in combinatie met goed speurwerk naar de personen die tussen de mazen van het net geglipt zijn en die toch geradicaliseerd zijn kan terrorisme verminderen. Helaas vrees ik dat je met dit laatste al snel in de privacy-problematiek terechtkomt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.