actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2012, 15:36
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Question 61 euro voor pakje sigaretten in Nieuw-Zeeland?

In Nieuw-Zeeland wil men het aantal rokers flink terugschroeven door uit te pakken met een fikse prijsverhoging. Een pakje sigaretten zou rond 2020 maar liefst 61 euro moeten kosten.
Het doel is om in 2025 heel Nieuw-Zeeland rookvrij te maken. Het ministerie van Gezondheid is van mening dat het verhogen van de prijs het beste resultaat zal opleveren.

Als dit voorstel effectief wordt goedgekeurd, zal een pakje sigaretten niet onmiddellijk 61 euro kosten. De prijs zal dan eerst worden verhoogd met 30 tot 60 procent, om nadien ieder jaar de prijs op te drijven. Rond de periode van 2020 zal iedereen die rookt en in Nieuw-Zeeland woont 61 euro moeten betalen voor een pakje sigaretten.

bron: De Standaard
dinsdag 24 april 2012, 17u21

Mening:
Ik kan zeker niet zeggen dat ik tegen dit voorstel ben. Roken is slecht voor de gezondheid en we moeten proberen het fenomeen weg te krijgen uit onze maatschappij. Zo las ik laatst nog een artikel over een 25-jarige die door het roken een hartaanval kreeg: http://destandaard.be/artikel/detai...word=hartaanval

Ik betwijfel echter of dit voorstel er effectief zal doorkomen. Sigaretten zijn producten en van zodra de verhouding tussen vraag en aanbod niet meer in evenwicht is komt er protest en verzint men wel weer iets.

conclusie: nobel doel, twijfelachtige slaagkansen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2012, 18:01
jesper.nielsen jesper.nielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vlimmeren
Posts: 38
Dit lijkt me toch niet zo'n geweldig idee. Een prijsstijging kan veel helpen, maar deze mag in mijn ogen niet zo buitensporig hoog zijn. Als sigaretten onbetaalbaar worden voor jongeren, denk ik dat jongeren gaan neigen naar andere illegale drugs die dan toch goedkoper zijn. En geeft de overheid geen fout signaal als ze sigaretten duurder maken dan wiet, xtc, een gram cocaïne of heroïne en ga zo maar voort?
Daarnaast blijf ik erbij dat roken een keuze is, zij het een zeer domme.
Tot slot durf ik zulke maatregelen misschien zelfs hypocriet te noemen: wat voor zin heeft het om zo'n maatregelen door te voeren als je voor andere producten die ook ongezond zijn (alcohol, fastfood, wiet) gewoon dezelfde (lage) prijs blijft betalen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th April 2012, 18:48
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Een prijsstijging op zich kan geen kwaad, maar €61 gaat wel ver. Zoals de anderen het al aanhaalden, zal deze prijsstijging zowel zijn voor- als nadelen hebben. Toch vind ik het niet de ideale manier om rokers te helpen stoppen. Zo gaan ze meer negatieve reacties uitlokken en gaan mensen andere manieren zoeken om toch aan sigaretten te komen. Het zou beter zijn om campagnes te gebruiken die choqueren, aangezien roken een keuze is van deze mensen zelf. De overheid kan rokers beter stimuleren om te stoppen, dan ze door deze prijsstijging boos te maken.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th April 2012, 20:36
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Citaat:
Orgineel gepost door jesper.nielsen
Dit lijkt me toch niet zo'n geweldig idee. Een prijsstijging kan veel helpen, maar deze mag in mijn ogen niet zo buitensporig hoog zijn. Als sigaretten onbetaalbaar worden voor jongeren, denk ik dat jongeren gaan neigen naar andere illegale drugs die dan toch goedkoper zijn. En geeft de overheid geen fout signaal als ze sigaretten duurder maken dan wiet, xtc, een gram cocaïne of heroïne en ga zo maar voort?


Mijn visie staat deels haaks op deze hierboven. Het verwijzen naar andere drugs lijkt mij niet echt van toepassing, ze gaan sigaretten niet verbieden maar ze duurder maken. Daarnaast worden sigaretten niet echt als stimulerende of verdovende drugs gebruikt.
Een evolutie die ik eerder voor ogen heb, zijn toestanden waarbij mensen gaan roken om te laten zien hoeveel geld ze hebben. Vergelijk het met de jongeren die tijdens een bezoek aan een discotheek een magnumfles champagne bestellen. Natuurlijk kan je nooit met zekerheid voorspellen hoe het zal lopen en zal het moeilijk worden aangezien de buurlanden niet dezelfde maatregelen opleggen. De invoer van rookwaar zal streng moeten gecontroleerd worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th April 2012, 12:37
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik vind het zeker en vast positief dat dit land zich wil inzetten om het hele land rookvrij te maken, dat mogen we zeker niet uit het oog verliezen. Men denkt hier enkel en alleen aan de gezondheid van de mens.

Maar, als ik de meningen van mijn medestudenten lees, ben ik het ergens wel met hen eens. Volgens mij zullen jongeren inderdaad op zoek gaan naar andere genotmiddelen die goedkoper zijn maar misschien wel illegaal. Deze problematiek moet toch ook wel aangekaart worden, vind ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.