actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2015, 21:39
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Francken schrapt 'vreemdelingentaks' voor internationale beursstudenten

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken gaat internationale beursstudenten vrijstellen van de 'vreemdelingentaks' ten belope van 160 euro die hij in maart invoerde voor nieuwkomers. Dat meldt het Leuvense studentenblad Veto. Een aantal academici hoopt volgens Veto dat de vrijstelling uiteindelijk uitgebreid wordt naar alle buitenlandse studenten, iets waar onder meer de Leuvense rector Rik Torfs eerder al voor pleitte.

Kristien Verbrugghen, directeur van VLIR-UOS, de interuniversitaire koepel voor ontwikkelingssamenwerking, meldt in Veto "dat er geen discussie meer is over beursstudenten en het kabinet-Francken aan een wijziging van het desbetreffende KB werkt". Verbrugghen hoopt dat de wijziging een feit is tegen de zomer als de administratieve procedure start voor de komst van 180 nieuwe bursalen. Het VLIR-UOS betaalt momenteel de extra visumkosten als onderwijsinstellingen dit vragen.

Onder meer Mathijs Lamberigts, decaan van de faculteit Godgeleerdheid, hoopt dat de maatregel uitgebreid wordt naar alle internationale studenten. "Ik blijf het vreemd vinden dat we onze problemen willen oplossen door mensen van buitenaf, die later hun samenleving grote diensten bewijzen, te belasten", aldus Lamberigts. Hij wordt in Veto bijgetreden door Vlaams parlementslid Tine Soens (sp.a) die van oordeel is dat deze taks de internationale studentenmobiliteit naar ons land zal afremmen, "wat haaks staat op het Vlaams onderwijsbeleid".

Bron: De Morgen: http://www.demorgen.be/binnenland/f...enten-a2301295/ (geraadpleegd op 27/04/2015)

Mening: Allereerst de vreemdelingentaks: wat is het precies? Begin februari besliste Antwerpen dat nieuwkomers van vreemde origine 250 euro zouden moeten betalen. De maatregel bleek echter niet wettelijk als het getoetst werd aan de grondwet en het Europees recht. Het zou namelijk een belemmering vormen voor het vrij verkeer naar de stad. Ik begrijp het standpunt waarmee de men de wet wilde invoeren, namelijk dat de inschrijvingen aan het vreemdelingenloket steeds opstapelen en uiteraard betaald moeten worden zonder de Antwerpenaar hiermee te belasten. Toch neig ik meer naar de kant van de contra aangezien we moeilijk wetten kunnen invoeren die tegen onze grondwet ingaan. Onze grondwet en het Europees recht is uiteraard niet geschreven om daarna wetten in te voeren die deze tegenspreken. Daarnaast sluit ik me aan bij de mening van Mathijs Lamberigts als hij zegt dat we deze mensen van buitenaf niet mogen belasten met dergelijke kosten. Het gaat hier namelijk om internationale beursstudenten die met deze vreemdelingentaks te maken zouden krijgen en die voor hen dan 160 euro zal kosten. Ik denk dat we op die manier een dalend aantal internationale studenten zullen krijgen. Goed zou zijn als de vrijstelling wordt uitgebreid naar alle buitenlandse studenten. Op die manier gaan studenten meer geneigd zijn andere landen en culturen te willen ontdekken. Zo kunnen ze namelijk veel bijleren. Neem bijvoorbeeld het onderwijs zelf: we kunnen veel bijleren over de verschillende aanpakken die men hanteert over alle landen heen. Dit kan alleen maar bijdragen tot een betere reflectie over ons eigen onderwijssysteem en eventuele aanpassingen. Dit zal echter moeilijker gaan als het wordt belemmerd door een taks. Daarbij sluiten we ook diegenen uit die het financieel niet kunnen veroorloven.

Laatst aangepast door l*ssa.sips : 27th April 2015 om 21:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.