actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2014, 17:09
Jonathan V*rwaest Jonathan V*rwaest is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 20
De vreemde kronkels van het gerecht: onschuldige partner vijf jaar langer de cel in d

Niet enkel in ons land vertoont justitie soms vreemde grillen. Zo vloog in Amerika ene Jimmy Don Mackey vijftien jaar achter de tralies omdat hij zijn stiefzoon herhaaldelijk verkracht had. Zijn partner moet echter nog vijf jaar langer brommen. Wat zij dan wel mispeuterd heeft? Ze durfde niet opkomen voor haar zoon, en dan nog omdat ze zelf geslagen werd. Het slachtoffer zwaarder gestraft dan de dader, met andere woorden. En dit is lang geen alleenstaand geval, ontdekte Buzzfeed.
Collin Grant was twaalf jaar oud toen het misbruik plaatsvond, maar intussen is hij een opgeschoten kerel van 22. "Ik mis mijn ma enorm, zij hoort niet in de gevangenis", verklaart hij nu. "Ze moet vergiffenis krijgen. Ik had beter gezwegen. Ik was nog liever mijn hele leven verkracht geweest dan nu zonder moeder door het leven te moeten."

Collin herinnert zich de vreselijke taferelen nog alsof het gisteren was: hoe hij vastgehouden werd en zijn mond toegeplakt werd als hij probeerde te schreeuwen. En als hij het zou wagen om er tegen iemand iets van te zeggen, zou het hem zijn leven kosten. Toch deed hij dat, met de gekende gevolgen...

45 jaar cel
De zaak-Collin is jammer genoeg geen uitzondering. In Texas werd Arlena Lindley tot 45 jaar cel veroordeeld, hoewel ze haar driejarig zoontje nog probeerde te redden toen hij door haar partner doodgeslagen werd. Dat ze zelf al maandenlang slagen incasseerde, kwam ook niet in aanmerking als verzachtende omstandigheid. "Ze had de hulpdiensten maar moeten bellen", klonk het op het proces.

Zeker 29 staten beschikken over wetten om zulke 'tekortschietende' ouders te bestraffen. Veel openbaar aanklagers blijven ook achter die harde uitspraken staan. "Het is de taak van de moeder om hun kinderen te beschermen, ook al zetten ze daarbij hun eigen leven op het spel", luidt de commentaar uit die hoek.

Verklaringen afgezwakt
"Het kan inderdaad vreemd klinken dat Alishia strenger bestraft werd", vult de openbaar aanklager die de zaak van Jimmy behandelde aan. "Het verschil is echter dat de man meteen schuldig pleitte, terwijl de vrouw het risico nam om voor een volksjury te verschijnen." Tijdens het proces zwakte Alishia haar eerste verklaringen overigens fel af, uit schrik voor represailles. Zo leek het haast alsof zij de meeste schuld droeg.

Na de ontmoeting in de rechtbank zou het nog vijf jaar duren vooraleer Collin zijn moeder een eerste keer zou terugzien. De jongen verhuisde van de ene instelling naar de andere, zonder zich ergens thuis te voelen. "De enige persoon tot wie ik mij altijd kon wenden, was er plots niet meer. Mijn moeder is echter een van de liefste mensen ter wereld, en dat zal ik blijven zeggen", besluit Collin.

Bron: Buzzfeed

Mijn mening: Ik vind dit absoluut niet kunnen! Ten eerste vind ik vijftien jaar voor een verkrachter al te weinig. Als je zo laf bent om je te vergrijpen naar kinderen, moet je de gevolgen ervan ook maar dragen. Ten tweede vind ik de reactie van de moeder vrij normaal. Als je als moeder niet durft opkomen voor je zoon omdat je bang hebt dat jezelf geslagen wordt, ligt de fout niet bij jou. Ik hoop dat ze in Amerika hier aandacht aan gaan geven, maar ik vrees er voor! Vind het vooral erg voor de zoon.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.