actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2008, 18:32
stijn.neefs stijn.neefs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 31
Uitheemse dier- en plantensoorten vormen zware bedreiging

BERN - Europa telt al meer dan 11.000 ingevoerde dier- en plantensoorten. Volgens een Europese studie vormen deze soorten een onderschatte bedreiging voor het ecologische en economische evenwicht. Ze kunnen nieuwe ziektes met zich meebrengen, de biodiversiteit in gevaar brengen en de kwaliteit van bodem en water in gedrang brengen.

Hoewel het merendeel van de ingevoerde planten- en diersoorten ongevaarlijk is, berokkent toch 15 procent van hen aanzienlijke economische en ecologische schade. Een bekend voorbeeld is de plant Ambrosia, die allergieën kan veroorzaken.

Nog eens 15 procent van de binnengesmokkelde soorten heeft volgens de onderzoekers een invloed op de biodiversiteit: ze schaden de inheemse planten of dieren. Zo verdringt de Japanse duizendknoop andere planten, zijn schildluizen verzot op sierplanten en eten roodwangschildpadden larven van libellen en amfibieën.

Zesduizend uitheemse soorten in Europa zijn planten, zegt Wolfgang Nentwig, onderzoeker aan de universiteit van Bern, die het onderzoek dinsdag voorstelde. Daarnaast zijn er 4.000 diersoorten, 500 paddestoelen en enkele micro-organismen die hier eigenlijk niet thuis horen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door 100 wetenschappers uit heel Europa in het kader van het DAISIE-project (Delivering Alien Invasive Species Inventories for Europe).
mcu (dpa)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...DMF18112008_066
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2008, 19:27
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Als student biologie zie ik niet graag onze eigen biodiversiteit verdwijnen. Er zijn heel wat dieren en planten die onze eigen inheemse soorten verdringen, denk maar aan de Amerikaanse vogelkers bij de planten en de brulkikker bij de dieren. Niet alle soorten hebben een nadelige invloed, maar het is wel zo dat diegene die wel een invloed hebben dat op grote schaal doen. Hoe komen die soorten nu hier vraag ik me dan af? Volgens de krant is dat via het transport, maar ik denk dat men vroeger al vergissingen heeft gemaakt. De mensen waren zo slim om een bepaalden diersoort in te voeren om een onaangename inheemse soort te bestrijden. Een mooi voorbeeld is het lieveheersbeestje. Om de bladluizen te bestrijden is men massaal Aziatische lieveheersbeestjes gaan invoeren. Dit deden ze dan duidelijk zonder nadenken, want vandaag is onze eigen inheemse soort sterk verdrongen door deze Aziatische soort.
Nu vraag ik me af hoe men dit weer kan oplossen. Volgens mij is dit zelfs zo goed als onmogelijk. Tenzij men misschien weer een diersoort vind om die Aziatische lieveheersbeestjes aan te pakken, maar dan begint alles opnieuw.
Gelukkig zijn er nu mensen die beseffen hoe belangrijk de biodiversiteit is, trouwens ook voor de mens. Er is niets zo vervelend als een brulkikker in je tuinvijver.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.