actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2009, 11:12
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Senioren Mobiel doet vervoer en boodschappen

Senioren Mobiel doet vervoer en boodschappen
De grootste problemen waar ouderen in Temse geconfronteerd mee worden zijn vereenzaming en mobiliteit. Dat bleek uit een onderzoek bij 500 senioren in Temse en de deelgemeenten.

Het gemeentebestuur verwerkte deze bevindingen in zijn Lokaal Sociaal Beleidsplan.

Om het knelpunt van de mobiliteit op te lossen lanceert de seniorendienst van de gemeente in januari een vervoer - en boodschappendienst met de Senioren Mobiel Temse. Het nieuwe initiatief is er voor iedereen die voor korte of lange tijd zorgbehoevend of minder mobiel is, waardoor winkelen moeilijk wordt', vertelt schepen van Welzijn en Seniorenzaken Hugo Maes.

‘De dienst kan dus een oplossing bieden voor mensen die geen of nauwelijks vervoer vinden, niet enkel voor een boodschap of uitstapje maar ook om een zieke partner of familielid te bezoeken in de ziekenhuizen van Bornem of Sint-Niklaas.'

Vanaf begin volgend jaar zet de gemeente ook een telefoondienst voor bejaarden op poten. ‘Zo willen we een luisterend oor bieden aan eenzame senioren', verduidelijkt Maes. ‘Daardoor zorgen we ervoor dat ouderen niet geïsoleerd raken doordat er niemand langs komt.'

Bron: www.standaard.be, 10 december 2009
Mening: Het is goed om oudere mensen te helpen en ik vind het prachtig dat er nog zo gedacht word aan ouderen. Toch vraag ik me af wat dit gaan kosten. Je kunt niet zomaar een dienst beginnen zonder geld te hebben. Ik denk dat er toch is nagedacht zal moeten worden over dit idee. Oudere mensen hebben recht op een babbel, een luisterend oor en iemand die hen helpt bij het boodschappen doen. Maar waar staat thuiszorg dan voor? Ik dacht dat bij deze job mensen boodschappen doen, (helpen) koken, kuisen, luisteren en praten zeker een deel uitmaakte. Ik denk dat het beter is als mensen gestimuleert worden om een beroep als thuiszorg uit te voeren of een vrijwilligers organisatie op te richten die zorgt voor sociaal contact met/tussen bejaarden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2009, 11:31
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Dit vind ik echt fantastisch! Vele mensen die ouder worden en waarvan de echtgenoot en de familieleden al het loodje hebben gelegd, gaan inderdaad vereenzamen en worden minder mobiel. Door deze dienst in te voeren geven ze deze mensen toch nog een menswaardig bestaan en laten ze zien dat ze er niet alleen voor staan. Wanneer je de vier muren van je huis niet kan verlaten en binnen die vier muren ook niemand meer hebt om je hart bij te luchten, kan je jezelf echt heel eenzaam voelen. Doordat ze volgend jaar dan een telefoondienst invoeren, kunnen deze mensen toch bij iemand hun verhaal kwijt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.