actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2009, 12:28
Naime.Ozdemir Naime.Ozdemir is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 27
Vijftigplusser scoort slecht bij collega’s en werkgevers

• donderdag 03 december 2009
• Bron: belga
• Auteur: svh
De tewerkstelling van oudere werknemers is schrijnend laag en neemt niet toe.
© Didier Lebrun
BRUSSEL - Ondanks de vergrijzing en het groeiend aantal vijftigplussers in bedrijven, worden vijftigplussers weinig gewaardeerd op de werkvloer. Vooral hun jongere collega’s schatten hun capaciteiten laag in. Dat blijkt uit een onderzoek van Tempo-Team, het voormalige Vedior, bij 200 werkgevers en 500 werknemers.
Minder dan de helft van de werkgevers (42 procent) ziet de werkzekerheid voor vijftigplussers in de toekomst positief evolueren. Ondanks de vergrijzing geeft slechts 8 procent van de werkgevers de voorkeur aan vijftigplussers en maken die laatsten vijf keer minder kans om aangeworven te worden dan hun jongere collega’s. Zestig procent van de werkgevers ziet in de toekomst geen actieve rol voor vijftigplussers in zijn bedrijf.
Indien een werkgever een vijftigplusser rekruteert is dat vooral omwille van zijn job- (70 procent) en bedrijfskennis (61 procent), gecombineerd met betrouwbaarheid (69 procent) en loyaliteit (62 procent). De voornaamste redenen om ze niet te rekruteren, zijn het zwakke aanpassingsvermogen (73 procent), te weinig flexibel (70 procent) en te lage inzetbaarheid (69 procent).
Het gevoerde overheidsbeleid om de activeringsgraad bij vijftigplussers op te voeren, schiet bovendien duidelijk tekort. Slechts 1 op 3 werkgevers blijkt tevreden over de maatregelen die de overheid tot op heden nam.
Werkgevers zijn in de eerste plaats vragende partij voor structurele loonlastenvermindering om meer vijftigplussers te rekruteren (69 procent), gevolgd door financiële tussenkomsten voor opleiding en begeleiding (65 procent) en extra middelen voor outplacement (53 procent). Dwingende maatregelen zoals verplichte quota’s zijn voor de werkgevers geen optie (14 procent).

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20091203_071

BESPREKING: Hoewel het hier over de resultaten van een beperkt onderzoek gaat vind ik het signaal dat voor de carrière van 50-plussers wordt gegeven zeer verontrustend. België kampt jaren al met het probleem van vergrijzing. Daar bovenop een grote groep werklozen in de leeftijdscategorie 50-65 betekent een zware belasting op de begroting.
Persoonlijk geloof ik ook niet in de kracht van dwingende maatregelen maar extra middelen voor outplacement zonder dat er iets gedaan wordt aan de economische perceptie van een 50-plusser zal ook geen vruchten afwerpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2009, 14:17
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
42% van de werkgevers ziet de werkzekerheid voor vijftigplussers niet positief evolueren. Ik vind dit vrij verontrustend want de bevolking vergrijsd alsmaar meer. Slechts 8% van de werkgevers wil vijftigplussers aannemen en 60% vindt dat er geen actieve rol meer weggelegd is voor vijftigplussers binnen het bedrijf. Ik vind dit onterecht want deze mensen zijn juist de mensen met de meeste ervaring. Ze beschikken over betere job-en bedrijfskennis, zijn loyaal en zeer betrouwbaar. Volgens de werkgevers zijn vijftigplussers minder flexibel en laag inzetbaar. Ik denk dat ze door hun ervaring juist efficiënter kunnen werken.
De overheid wil bedrijven aanzetten tot het aannemen van vijftigplussers door loonlastenvermindering en subsidies voor allerlei opleidingen en begeleidingen. Ik vind dit eerder een belediging voor deze mensen. Er zijn ook jonge mensen die niet flexibel zijn en misschien wel helemaal niet betrouwbaar zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.