actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2012, 06:42
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Buitenlanders krijgen rijbewijzen zonder rijexamen

België reikt jaarlijks duizenden rijbewijzen uit zonder dat daar een rijexamen aan te pas komt. Buitenlanders uit 118 landen kunnen hun rijbewijs zomaar omruilen voor een Belgisch exemplaar. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet belooft verandering. Dat melden Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Volgens Wathelet zijn de internationale akkoorden die bepalen dat buitenlandse rijbewijzen gelijkgeschakeld worden met Belgische exemplaren dringend aan herziening toe. ‘Voor sommige landen beschikken wij over onvoldoende garanties dat de aanvragers ook effectief over de nodige vaardigheden beschikken om op de openbare weg te verschijnen,' stelt de staatssecretaris.

Sinds 2010 hebben bijvoorbeeld 9.480 Marokkaanse nieuwkomers hun rijbewijs omgeruild. Marokkaanse rijbewijzen worden in praktijk vaak aangekocht zonder opleiding. Wathelet vreest dat dergelijke praktijken een ernstige bedreiging kunnen vormen voor de verkeersveiligheid die de federale overheid hoog in het vaandel voert.

Denktank

‘Wij moeten onze burgers veiligheidsgaranties op de weg aanbieden. Ongeacht diplomatieke gevoeligheden,' zegt Wathelet. ‘Het probleem wordt nu volledig in kaart gebracht. Begin 2013 wil ik dan een denktank in het leven roepen om concrete oplossingen te zoeken. Bijkomende theoretische en praktische tests voor niet-EU-burgers behoren zeker tot de mogelijkheden.'

Ook Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits zal aandringen op maatregelen.

Bron : www.destandaard.be

Eigen mening:
Ik lees hier weer hoe goed de buitenlanders het hebben die in België verblijven. Zelf heb ik er heel wat tijd ingestoken om mijn rijbewijs te halen.
Voor het theoretische examen heb ik toch wel gestudeerd en je moet dan ook nog betalen om hieraan te kunnen deelnemen. Zo is het ook voor de praktijk, het kost wel wat geld om rijlessen te volgen in België. En er staan ook verplichtingen op, als je na de tweede keer niet geslaagd bent, dan ben je verplicht om nog eens zes uren rijles te volgen, allemaal goed voor de Belgische economie. En dan lezen dat het zo eenvoudig is voor buitenlanders in België! Niet te verwonderen dat er zoveel buitenlanders naar hier komen,
zij komen hier op alle vlakken goed terecht!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2012, 08:01
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Ik zelf heb ook heel wat geld gestoken in mijn rijbewijs. Het begint met de lessen ofwel heb je deze op school en zijn ze gratis ofwel kosten ze 100 euro. Het handboek zit nog niet in die prijs, daar moet je 25 euro voor opleggen. Voor het afleggen van het theorie-examen ben je weer 15 euro armer. Dus nu heb je het theoretische rijbewijs gehaald. Nu moet je nog een 'L' kopen en een tweede spiegel. Het rijden lukt nog niet behoorlijk dus je neemt rijlessen: 112 euro voor twee uurtjes. 2 uurtjes zijn wat weinig dus je neemt er nog 4 andere bij. Als je denkt dat je voldoende geoefend hebt, kun je een poging doen op het praktijk examen, hiervoor betaal je ongeveer 30 euro. Als je alles optelt is het toch wel een dure bedoeling. Dat buitenlanders er zo makkelijk aan kunnen geraken vind ik schandalig. Er zouden hier maatregelen voor moeten komen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.