actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2016, 11:48
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Leden terreurcel Vorst blijken zware gangsters

Een aantal vermoedelijke leden van de terreurcel die dinsdag in Vorst is opgerold, horen tot het zware Brusselse gangstermilieu. In het appartement waar de politie dinsdag is binnengevallen is een schat aan geëncrypteerd informaticamateriaal gevonden en een reeks al dan niet valse identiteitspapieren.

Het lijkt er sterk op dat de speurders in de Driesstraat een terreurcel hebben ontmanteld die tot dinsdag helemaal onder de radar van de politie- en inlichtingendiensten was kunnen blijven. Geen enkele veiligheidsdienst beschikte voor de inval over informatie dat het appartement gebruikt werd als safe-house door minstens drie zwaarbewapende terroristen.

De twee terreurverdachten die dinsdag in Vorst langs het dak konden ontsnappen na een schietpartij met de politie, blijven nog altijd spoorloos. De derde vermoedelijke terrorist die bij de politie-actie tijdens een vuurgevecht werd doodgeschoten door de Speciale Eenheden (DSU) is de 35-jarige Algerijn Mohamed Belkaid, die illegaal in ons land verbleef.

Op hun vlucht voor de politie openden de gangsters vanuit de auto met kalasjnikov-geweren het vuur op de achtervolgende politie-agenten.

Abaaoud en Hadfi

De huiszoeking kwam er nadat de politie had ontdekt dat een van de verdachten in het onderzoek naar de aanslagen van Parijs het appartement in Vorst had gehuurd. Dat zou volgens onze bronnen onder een valse naam gehuurd zijn door Khalid E.B, een 27-jarige zware crimineel uit Brussel.

Hij werd in 2011 veroordeeld tot vijf jaar cel wegens een reeks carjackings. Ibrahim, de broer van Khalid, wordt ook door de politie gezocht. Ibrahim E.B. is zo mogelijk van een nog zwaarder kaliber dan zijn broer. Samen met een medeplichtige overviel hij op een zaterdagochtend in januari 2010 een wisselkantoor in Brussel. Op hun vlucht voor de politie openden de gangsters toen vanuit de auto met kalasjnikovs het vuur op de achtervolgende politieagenten. De zaak wekte destijds veel beroering in de pers omdat de toenmalige Brusselse burgemeester Freddy Thielemans (PS) de feiten in de pers afdeed als een ‘fait divers’. Hij kreeg daar toen veel kritiek op.

Noch Khalid noch Ibrahim stond voor de aanslagen van Parijs bekend als radicaal. Maar Khalid E.B. zou ook betrokken zijn geweest bij de huur van het eerder ontdekte ‘safehouse’ in Charleroi dat de daders van de aanslagen in Parijs gebruikten als uitvalbasis vlak voor ze naar de Franse hoofdstad vertrokken. In dat appartement vonden de speurders in januari al DNA van Chakib Akrouh, de vingerafdrukken van Abdelhamid Abaaoud, het vermoedelijke brein van de aanslagen van Parijs, en van Bilal Hadfi.

Valse papieren

Toen de speurders dinsdag in de Driesstraat in Vorst de deur openbeukten met een stormram, dachten ze dat het appartement leeg zou zijn. Het huurcontract was al een tijd geleden opgezegd, er was officieel geen water- of elektriciteitsaansluiting. Maar het appartement bleek niet leeg. In het appartement en vlakbij werden achteraf twee kalasjnikovs en duizenden kogels gevonden, naast een vlag van IS en een boek over het salafisme. Een riot-gun die ook gebruikt werd bij de schietpartij met de politie is nog spoorloos.

Volgens onze informatie werd in het appartement ook een schat aan geëncrypteerd informaticamateriaal gevonden en een reeks al dan niet valse identiteitspapieren.

Geluk voor de agenten

De zes agenten die dinsdagnamiddag het appartement binnenvielen, hadden heel veel geluk. Een van hen werd geraakt door hagel uit een riot-gun maar de hagel kwam in zijn kogelvrij vest terecht. De agent die met een stormram de deur had ingebeukt, had nog meer geluk. Een kogel uit een kalasjnikov vernielde het pistool dat in zijn holster zat. Zonder pistool was de kogel in zijn buik terechtgekomen.

Een scherpschutter van de speciale eenheden kon terreurverdachte Mohamed Belkaid uiteindelijk neerschieten toen hij voor het raam kwam.

Wie de twee voortvluchtige terroristen zijn, is nog niet bekend. Maar het zou niet gaan om de broers E.B.

Op de Nationale Veiligheidsraad werd gisteren beslist het dreigingsniveau op drie te laten en niet te verhogen naar vier.

Bron: De Standaard
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160316_02187236

Eigen mening: Het artikel is voor mij zeer verontrustend. Het is nu allemaal heel dichtbij aan het komen. Eerst in Brussel, maar nu blijkt dat ook in Vorst (!) de IS of aanhangers hiervan ook aanwezig is. De onderzoeken maken enorme vorderingen, dit heb ik zelf al gemerkt. Hoewel deze vorderingen steeds tot nieuwe sporen leiden, wordt toch ook opvallend hoeveel personen zich radicaliseren in ons land. Ik denk dat we ons hiervan bewust moeten worden dat dit lang nog niet de enige zijn, maar ook dat er nog tal van mensen zich zullen radicaliseren of aansluiten bij IS naar de toekomst toe. De media speelt hierin ook een belangrijke rol. Ik hoop van harte dat deze toestanden spoedig stoppen, maar ik vrees het ergste. IS zal niet stoppen.

Ik vind het overigens ook verontrustend dat er zovele illegalen of andere individuen zomaar onder een andere naam, met een al dan niet valse identiteitskaart, gebouwen kunnen huren. Ik denk ook dat dit een duidelijk teken moet zijn naar de huurbazen toe. Ze zullen, hopelijk na dit voorval, voorzichtiger zijn met de personen waaraan ze huren. Uiteraard kan je dit als huurbaas niet weten, maar ik denk toch dat ik persoonlijk sneller geneigd zal zijn om een beetje controle te houden op de huurders.

De politieagenten hebben wel degelijk extra middelen nodig om zichzelf te beschermen tegenover deze terreur. De agenten dachten namelijk dat het appartement leeg zou zijn, maar dit was niet zo. Ik stel mezelf dan de vraag of de huurbaas hiervan niet op de hoogte geweest zou zijn. Wanneer het huurcontract opgezegd wordt, zou je als huurbaas toch gaan kijken wanneer het effectief terug verder verhuurd zou kunnen worden om zo geen inkomsten te ontlopen? Gelukkig zijn de agenten niet gewond geraakt, dit is het voornaamste. Dat er nog wel twee verdachten op de vlucht zijn, is dan een andere zaak. Hopelijk worden zij snel gevat en stopt deze ellende binnenkort, hoewel ik dit niet verwacht zoals ik reeds al heb aangehaald.

Laatst aangepast door Emiel.D*uyts : 17th March 2016 om 12:15.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.