actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2012, 09:37
Gwen.Bax Gwen.Bax is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2012
Locatie: Beerse
Posts: 36
"Eén Belg op drie heeft vaak last van de buren"

Een op de drie Belgen heeft vaak last van de buren en een op de vier heeft ooit al eens een conflict gehad met de buren. Dat blijkt uit de "grote buren-enquête" van Humo, Moustique en Fintro, gebaseerd op een ondervraging van 2.000 Belgen.

Een op de vijf Belgen ondervindt stress van de buren, wordt regelmatig kwaad en slaapt slecht. Een op de acht voelt zich onveilig en heeft ooit al de politie ingeschakeld voor een conflict, en een op de tien zegt letterlijk ziek te worden van de buren.

Rurale reflex
Toch blijkt 90 procent van de Belgen graag in zijn of haar buurt te wonen. Zowel Nederlandstaligen als Franstaligen zijn behoorlijk tevreden met hun woonomgeving. Ondanks de verstedelijking blijft de rurale reflex overheersen. "Wie het zich materieel kan permitteren om écht te kiezen waar hij wil wonen, vestigt zich liever in de periferie. Het is vooral de armere bevolking die in het stadscentrum woont, terwijl je in grote buitenlandse steden zoals Amsterdam en Parijs net het omgekeerde ziet", zegt Eric Cordijn, VUB-professor en directeur van onderzoeksgroep Cosmopolis.

Honkvast
Uit de enquête blijkt verder ook dat de Belgen erg honkvast zijn en niet echt willen verhuizen, ook niet voor hun werk. Het ideaalbeeld is dicht bij huis werken en op het platteland dicht bij de familie wonen. "We verlangen naar een gezellige, veilige, goed uitgeruste, groene buurt met weinig verkeersoverlast, en wonen graag dicht bij werk en familie", aldus Cordijn.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...-de-buren.dhtml

Mening: We verlangen inderdaad naar een gezellige, veilige, goed uitgeruste, groene buurt met weinig verkeersoverlast. Ook al moeten we de lastige buren erbij nemen. Je kiest natuurlijk je buren niet. Maar er kunnen altijd wel eens meningsverschillen opduiken doorheen de jaren die je naast elkaar woont. Dit kan gaan van de kleine dingen zoals huisdieren, naar grotere problemen zoals een scheiding tussen de gronden of bomen die dicht bij de scheiding staan,... Maar toch vind ik het cijfer wel hoog liggen. Er zijn 2000 Belgen ondervraagd, maar verdere concrete informatie hierrond vinden we niet terug in het artikel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th April 2012, 16:11
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik vind toch wel dat veel Belgen 'last' ondervinden met hun buren. En zelfs enkele hebben echt al conflicten gehad met hun buren. Ik was best wel geschrokken van dit cijfer. Ik merk, uit eigen ervaring, dat inderdaad veel buren het je niet makkelijk maken. Zeker wanneer het aankomt op bouwen of verbouwen kunnen de buren al eens moeilijk doen. Maar om hiervoor je slaap te laten? Wanneer mensen zich echt onveilig voelen door hun buren, dan moet er toch wel iets aan gedaan worden denk ik. Het is heel belangrijk dat je je thuis veilig en goed voelt. Wanneer dit niet het geval is, is het leven toch echt niet aangenaam? Dan zou ik liever verhuizen naar een buurt waar ik me veilig voel, zelfs al moet ik dan mijn mooi uitzicht, of dergelijke, achterlaten. Dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend om te verhuizen. Maar soms denk ik dat je er beter aan doet om te verhuizen, gewoon voor jezelf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.