actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2011, 09:55
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Minister wil leraars op stage in vakantie

Minister wil leraars op stage in vakantie

06:03 Om de kloof tussen onderwijs en bedrijfswereld te dichten wil Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) leerkrachten tijdens de schoolvakanties bedrijfsstages laten volgen. Dat maakte hij gisteren bekend in Genk. De vakbonden reageren weinig enthousiast.

Smet wil niet alleen mensen uit de bedrijfswereld aanmoedigen in het onderwijs te stappen, maar hij wil ook leerkrachten ertoe aanzetten om tijdens hun vakanties bedrijfsstages te lopen. “Hoe we dat gaan aanpakken laat ik voorlopig nog in het midden. Maar er is alleszins een mentaliteitswijziging nodig”, zegt hij.

Of die stages op vrijwillige basis moeten gebeuren of dat ze deel zullen uitmaken van het takenpakket van de leerkracht kon de minister nog niet zeggen. “Dat moeten we met de vakbonden bespreken. Maar laat me zeggen dat het meer zal zijn dan louter op vrijwillige basis.”

“Als de minister bedrijfsstages tijdens schoolvakanties wil verplichten, dan heeft hij een probleem. Daar gaan we in geen geval op in”, reageert de christelijke vakbond.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...vakantie-2.aspx
Krant: De Gazet Van Antwerpen
Datum: 15 februari 2011

Mijn mening:
Op zich zijn die bedrijfsstages goed, want zo weet je als leerkracht waar je leerlingen terecht kunnen komen. Wij, als studenten PAV, moeten een bedrijfsstage doen als taak voor PAV. Zo weten wij waar de leerlingen van BSO juist kunnen geraken en dan kunnen wij onze lessen daarop afstemmen.
Maar ik denk dat hij beter die bedrijfsstages even achterwege laat. Pascal Smets kan beter het probleem van de stagiairs aanpakken nl. een stageschool zoeken. Want zoals het er nu aan toe gaat vind ik het schandalig. Stagiairs vinden stagescholen waarvan de afstand nauwelijks te overbruggen is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th February 2011, 10:52
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Leerkrachten op stage tijdens vakantie

Op zich is dit initiatief geen slecht idee. Voor bepaalde vakken zoals economie en PAV zou dit zeer leerrijk kunnen zijn voor de leerkrachten die leerlingen voorbereiden op het bedrijfsleven. Langs de andere kant zijn die vakanties ook nodig (zeker voor beginnende leerkrachten) om lessen uit te werken en voor te bereiden. Bovendien zijn er heel wat taken en toetsen die door de leerkrachten verbeterd moeten worden. Kleine toetsen kunnen we snel verbeteren. Als het echter om grotere taken gaat, waarbij de leerkracht alles goed moet nalezen en die bovendien dikwijls ook erg omvangrijk zijn, komen die vakanties goed van pas om alles bij te werken. Ik denk niet dat alle leerkrachten tijdens de vakantieperiodes ook echt vakantie kunnen nemen, toch zeker niet in het begin van hun loopbaan. Lessen op een goede wijze voorbereiden vraagt immers heel veel tijd.

Daarnaast ben ik het ook eens met Griet. Stageplaatsen vinden voor stagiairs is echt een ramp! Pascal Smet zou ervoor moeten zorgen dat iedereen een evenwaardige kans krijgt om een stageplaats van zijn of haar keuze te vinden en dat liefst niet al te ver van hun woonplaats.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th February 2011, 13:02
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
"Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) wil leerkrachten tijdens de schoolvakanties stage laten lopen in bedrijven."

En ik wil graag een nieuwe minister van Onderwijs, zo eentje die nadenkt voor hij zijn wilde ideeën de wereld instuurt op zoek naar aandacht.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th February 2011, 14:14
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Minister Smet is volgens mij een minister die ver van leerkrachten en schooldirecties verwijderd staat. Met de regelmaat van een klok gooit hij wilde ideeën op tafel, zonder eerst nagedacht te hebben over de uitvoerbaarheid en de gevolgen. Vorige week nog spoorde hij onze leerkrachten en leerlingen aan om op uitwisseling te gaan naar Marokko, nu zou hij leraars verplichten om tijdens hun vrije tijd in bedrijven te gaan werken.

Voor de buitenwereld lijkt het misschien wel alsof men in het onderwijs jaarlijks bijna een half jaar vakantie of vrijaf heeft, maar leerkracht zijn is geen 9 tot 5-job. Ook in je vrije tijd en zelfs wanneer je tijdens de vakantie in het buitenland bent, ben je min of meer bezig met je job. Musea bezoeken, documentatie verzamelen, ...

Een vraag die ik zou willen stellen aan de minister is of hij alle leerkrachten wil opeisen (gaat hij bijvoorbeeld kleuterleid(st)ers inzetten in crèches?). Welke meerwaarde zouden bedrijfsstages betekenen voor bijvoorbeeld leekrachten Latijn? Wat wil hij doen met mensen die de overstap al gemaakt hebben van het bedrijfsleven naar het onderwijs? Sommigen die voor de klas staan, hebben in hun rugzak jaren ervaring in de bedrijfswereld zitten.

Verder denk ik dat hij de vrije keuze van mensen moet respecteren. Voor het onderwijs kiezen, wil zeggen dat je er 200 procent wil voor gaan. Er zijn mensen die zich gelukkig voelen in hun administratieve job, anderen willen alleen met hun handen werken. Wat is daar mis mee? Ik neem aan dat volwassen mensen over voldoende geestelijk vermogen beschikken om zelf beroepskeuzes te maken. Als ze ongelukkig zijn op de werkvloer, kunnen ze voor zichzelf uitmaken of ze al dan niet iets anders willen gaan doen. Ze hebben daarvoor geen minister nodig die hen in een bepaalde richting duwt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th February 2011, 15:35
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik vind het idee van Pascal Smet zo slecht nog niet. Ik studeer net als Griet PAV en vind het zeer belangrijk dat we de voeling met het arbeidsleven niet verliezen. Het is niet alleen belangrijk voor leerkrachten PAV om in te spelen op de werkelijkheid maar ook voor andere leerkrachten. Op deze manier kunnen wij de leerlingen goed voorbereiden op de arbeidsmarkt, waar veel van het aanbelanden na hun opleidingen.

Toch denk ik dat het plan van minister Smet niet haalbaar is zoals eerder aangehaald moeten leerkrachten lessen voorbereiden, testen verbeteren, ... Ook vermoed ik dat de helft van de leerkrachten dit maar zien zitten.

Ik denk dat er dringendere maatregelingen getroffen moeten worden. De hervorming van het onderwijs bijvoorbeeld.

Trouwens ook andere beroepen waaronder ook zeker de ministers moeten eens een dagje stage gaan doen op de fabrieksvloer, in een bedrijf, ... Dit is voor iedereen nuttig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.