actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th February 2011, 18:26
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Kansspelcommissie: "Alle mediaspellen reguleren"

zo 13/02/2011 - 12:13
De Kansspelcommissie vraagt een regulerend kader voor alle mediaspelletjes. Dat zegt de commissie naar aanleiding van de recente heisa rond de belspelletjes. Daarover zegt de commissie dat het beleid ter zake jarenlang is achterwege gebleven.
De Kansspelcommissie lag onder vuur na de aflevering van "Basta" op Eén over de belspelletjes. Dankzij een undercoverjournalist kwam aan het licht dat de makers enkel uit zijn op het geld van de deelnemers en dat de kansen om te winnen minimaal zijn.


Er was kritiek dat de commissie niet had opgetreden, maar die kritiek weerlegt de commissie nu. "De Kansspelcommissie heeft processen-verbaal opgesteld tegen de belspelletjes in 2003, toen die voor het eerst werden uitgezonden", zegt Marc Callu van de Kansspelcommissie.

"Maar het was geen prioriteit voor de parketten en het politieke beleid wilde dat deze spelletjes bleven bestaan. Dan hebben we onze verantwoordelijkheid opgenomen en een kader proberen uit te werken in 2006 omdat we het gevaarlijke kansspelen vonden. Dan is er een discussie geweest en kwam er een Koninklijk Besluit in 2006 dat verfijnd werd in 2009."

Het Koninklijk Besluit is inmiddels publicatieklaar en minister van Media Ingrid Lieten (SP.A) wil de belspelletjes zelfs verbieden. Strikt genomen is dit een federale bevoegdheid en kan ze die beslissing niet nemen zonder achterpoortjes open te laten. De VMMa heeft intussen wel de belspelletjes zelf van het scherm gehaald.

"We zijn blij dat alles nu in een stroomversnelling komt, maar zelf zijn we eerder voorstander van een regulerend kader dan van een verbod." De Kansspelcommissie wil zelfs nog meer reguleren, namelijk alle mediaspelletjes. "Ik verwijs hier naar het Q music-geluid, waarbij we zien dat het een zeer repetitief karakter heeft. Mensen moeten veel bellen om te kunnen meedoen en de prijzen gaan toch de hoogte in: 30.000 euro. Ik wil er nu geen uitspraken over doen, maar we willen wel weten of het spel reglementair is."

Samen feesten
Tijdens de uitzending van "Basta" werd ook gesuggereerd dat de Kansspelcommissie niet geheel onpartijdig zou zijn. Ze zouden zelfs samen nieuwjaarsfeestjes houden. Marc Callu ontkent dat er ooit nieuwjaarsfeestjes zijn geweest waarop beide partijen aanwezig waren.

"Er zijn enkel officiële contacten met de makers van de belspelletjes waar rapporten van worden gemaakt", zegt Callu. "Maar je moet wel contact hebben met die mensen omdat je de zaken moet controleren en hun kant van het verhaal moet laten vertellen."

bron:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nsspelcommissie

Eigen mening: Ik heb het artikel bij 'cultureel maatschappelijk' geplaatst, omdat het toch wel een maatschappelijk probleem is en omdat het gaat over een onderwerp waar de maatschappij bij betrokken is.
Ik vind het schandalig dat ze de spelletjes zo lang hebben uitgezonden. Het bracht een hoop belastingen op en dat kon het land wel goed gebruiken. Het is erg dat dàt geld juist van de onschuldige mensen komt. Als aandachtspunt kan je zeggen "De mensen moeten maar niet meedoen aan dat soort spelletjes", maar het gaat vaak om mensen die naïef zijn of die goedgelovig zijn. Zo'n belspel profiteert van dat soort mensen en verdient er zo miljoenen mee. De goedgelovige mensen verliezen zo een pak geld zonder het te beseffen. Het is goed dat de belspelletjes niet meer worden uitgezonden, maar langs de andere kant is lang nog niet alles opgelost. Zo heb je tegenwoordig van die "programma's" waar je je toekomst kan laten voorspellen. De mensen die naar zo'n programma bellen, zitten vaak in de put en weten geen uitweg meer. Het is laf en gewoon schandalig dat ze dan net van deze mensen nog eens geld afluizen.
Ik vind het geen goed idee van de kansspelcommissie dat ze de mediaspellen willen reguleren. Een verbod van de belspelletjes vind ik persoonlijk veel beter. Het zal steeds een probleem blijven en als ze een mens niet meer op deze manier kunnen oplichten, dan zullen ze er wel een andere verzinnen.
Aan alle mensen zou ik willen zeggen dat ze oplettender moeten worden en dat ze eerst 2 keer moeten nadenken vooraleer dat ze een sms sturen of een belletje doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.