actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2010, 21:00
axel.vangompel axel.vangompel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: mol
Posts: 27
UNICEF: "Aidsvrije generatie is ooit mogelijk"

Een aidsvrije generatie is mogelijk, indien we ons concentreren op de meest achtergestelde gemeenschappen die getroffen worden door hiv/aids. Dat stelt UNICEF, de kinderrechtenorganisatie van de VN, vandaag in een rapport gepubliceerd naar aanleiding van Wereldaidsdag, 1 december.
Het rapport 'Children and aids: Fifth Stocktaking Report, 2010', gezamenlijk voorbereid door UNICEF, de WHO, UNAIDS, UNFPA en de UNESCO, geeft een overzicht van de interventies ter bescherming van moeders en kinderen en stelt een actieplan voor.

In sommige landen is er een aanzienlijke vooruitgang op het vlak van het voorkomen van de overdracht van hiv/aids van moeder op kind. "In de lage- en middeninkomenlanden kreeg 53 procent van de zwangere vrouwen met hiv in 2009 een antiretrovirale behandeling om de overdracht van moeder op kind tegen te gaan. In 2005 was dat 15 procent", luidt het.

Meest kwetsbare gemeenschappen bereiken
UNICEF-directeur Tony Lake benadrukt dat er duidelijke bewijzen zijn dat de overdracht van moeder op kind helemaal weggewerkt kan worden. "Om dat doel te bereiken, moeten we in de eerste plaats voor een betere preventie zorgen bij vrouwen en moeders. De meest kwetsbare gemeenschappen moeten bereikt worden", aldus Lake, eraan toevoegend dat in Afrika beneden de Sahara dagelijks 1.000 baby's door hun moeder met het hiv-virus besmet worden.

Uit het rapport blijkt ook dat een sterk verband bestaat tussen armoede, gezondheid van moeder en kind en hiv, en dat er betere methodes bestaan om een diagnose te stellen bij kinderen en meer mogelijkheden om hen te behandelen. die zijn evenwel nog te weinig verspreid. (belga/ka)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-mogelijk.dhtml

Mijn mening:

Het zou iets mooi zijn om ooit een aidsvrije generatie te hebben. Al ben ik niet zo optimistisch als UNICEF. Ik denk niet dat men overal hulp kan bieden en zeker niet in de armere landen. Men kan het de wereld zo goed mogelijk aanbrengen wat juist de oorzaken juist zijn en hoe het te voorkomen, maar ik geloof niet dat men iedereen kan bereiken. Zo werkt volgens mij het (bij)geloof de voortgang ook sterk tegen. En dan heb ik het niet enkel over het bijgeloof van bepaalde zwarte stammen waarbij men gelooft dat als men gemeenschap heeft met een maagd van een andere stam dat dan de aids verdwijnt, maar heb ik het vooral over het katholieke geloof dat preekt dat men geen condoom mag dragen. Nu heeft Paus Benedictus voor het laats een toegeving gedaan dat in bepaalde situaties een condoom wel mag. Hij heeft het dan over het terugdringen van infecties bij bv mannelijke prostituees. Ik hoop dat men dat beeld dan ook mag veralgemenen naar situaties waarbij een persoon geïnfecteerd is met een of andere ziekte in het algemeen..

"Het is ook voor het eerst dat de Benedictus zijn strengheid ten opzichte van condoomgebruik iets laat fieren. Zo zouden condooms toegestaan zijn voor mannelijke prostituees, omdat het gerechtvaardigd is als het gaat om 'het terugdringen van het risico van infectie'. Dit is opmerkelijk, omdat de kerk condooms afkeurt, aangezien het een vorm van anticonceptie is. "
Bron: http://www.trouw.nl/religie-filosof...rviewreeks.html

Ik moet wel toegeven dat de daling van van hiv-besmetting van moeder op kind positief is en dat men dit aantal inderdaad kan verlagen. Hier is nu eenmaal een behandeling voor. De andere gevallen van besmetting zijn in mijn ogen moeilijker te voorkomen dankzij de punten die hierboven zijn aangehaald.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.