actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2018, 17:49
Emily B*erinckx Emily B*erinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: België
Posts: 34
VUB verdedigt lezing Theo Francken

VUB verdedigt lezing Theo Francken

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) geeft morgen een lezing aan de VUB. Een jaar geleden werd zijn lezing afgeschaft uit veiligheidsoverwegingen, maar nu roept de rector studenten en personeelsleden op om de vrijheid van meningsuiting te vrijwaren.

Francken komt op uitnodiging van het Liberaal Vlaams Studenten Verbond en Jong-NVA voor de tweede keer naar de VUB. Vorig jaar werd als een geprobeerd de staatssecretaris naar de VUB te halen, maar toen blokkeerden demonstranten, de meesten van buiten de VUB, de aula waar de lezing zou plaatsvinden.

De VUB wil een herhaling van die feiten vermijden en benadrukt dat er wederzijds respect en ruimte voor woord en wederwoord moet zijn, op basis van feiten en argumenten.

‘Onder druk gezet’


VUB-rector Caroline Pauwels laat weten dat het geen gemakkelijke beslissing was om de lezing te laten plaatsvinden. Ze geeft aan dat ze zich vaak onder druk gezet voelt om een debat aan de universiteit niet te laten doorgaan, maar dat ze vrije meningsuiting het allerbelangrijkste vindt.

‘De gemakkelijkste manier is ingaan op de vragen om debatten niet te laten doorgaan. Controverses uit de weg gaan. Ni vu, ni connu. Ik beken dat die vragen mij soms ‘s nachts het slapen beletten, maar ik probeer vast te houden aan een voor mij heldere lijn: het garanderen en respecteren van het open debat en van het vrije denken’, aldus Pauwels.

Ze zal zelf ook aanwezig zijn op de lezing. ‘De universiteiten moeten hun rol als vrijplaats vrijwaren. Wanneer universiteiten de vrijheid van mening en debat zelf niet verdedigen, wie zal de universiteiten dan verdedigen wanneer zij het zwijgen worden opgelegd?’

Vreedzame confrontatie

Toch zal de VUB protesten tegen de lezing niet verbieden. ‘De VUB wil ervoor zorgen dat de confrontatie van ideeën op een vreedzame en waardige manier kan plaatsvinden. Protesteren tegen de komst van Francken mag, maar zonder het goede verloop van de lezing in het gedrang te brengen’, klinkt het in een persbericht.

De VUB zal maatregelen treffen zodat alle partijen hun mening kunnen uiten. ‘Elkaar het spreken beletten, komt voor de VUB neer op een belemmering van vrij onderzoek, het basisbeginsel van de universiteit’, aldus de VUB.

De lezing van staatssecretaris Francken vindt plaats op dinsdag 15 mei om 16 uur in Aula Q op de campus van de Vrije Universiteit Brussel.

bron: www.standaard.be
geraadpleegd op: 14 mei 2018

Eigen mening: Niet iedereen is van mening dat meneer Theo Francken zijn job als staatssecretaris voor asiel en migratie goed doet. Als persoon heb je het recht om die mening wel of niet mee te dragen. Maar je mag die mening niet aan iemand anders opleggen.

Hetzelfde wat in dit artikel beschreven wordt: We nodigen meneer Francken uit om een open debat te voeren rond een bepaald thema en iedereen is hier welkom om dit debat bij te wonen, vragen te stellen, bedenkingen te uiten, controversiële ideeën op tafel te werpen, of gewoonweg zeggen "Frake, ik zen't nie eens mee u".

Ik vind dat mevrouw Caroline Pauwels daarin groot gelijk heeft. Ze geeft erkenning aan beide "harde" zijden en nodigt hen beide uit om hun mening op hun eigen manier te uiten. Zolang dit maar vredig verloopt en dat de lezing op een beschaafde manier kan plaats vinden.

Wanneer je op deze manier naar de pro en contra zijden van gebeuren kijkt houd je maximaal rekening met de mening van iedereen, ook al zit niet iedereen in de pro of contra zijde. Op deze manier respecteer je de vrije meningsuiting van elke mens zonder iemand te schofferen (behalve zij die enkel naar zichzelf kijken natuurlijk). De uiting van jouw eigen mening is een basisrecht dat iedereen toebehoort, over welk onderwerp dit dan ook mag gaan.

Zoals mevrouw Pauwels ook al aanhaalt moeten universiteiten een plaats blijven waar iedereen zijn "ei" kwijt kan. als je als student verplicht wordt een lezing bij te wonen over genetische manipulatie en daar achteraf een paper rond te schrijven staat de universiteit nog steeds garant dat jij jouw eigen mening in die paper mag schrijven. Ook al gaat die mening in tegen de mening van de persoon die de lezing heeft gegeven of de mening van jouw professor.

Mevrouw Pauwels heeft naar mijn mening groot gelijk en ik steun haar dan ook in de oproep die zij doet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.