actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2018, 23:20
Cendrine.T*uwen Cendrine.T*uwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: 2275
Posts: 40
Kinderpsychiater: "We creëren massaal narcistische jongeren"

Het wordt wel eens vergeten, maar autoriteit is bij de opvoeding van een kind heel belangrijk, meent kinderpsychiater Mark Van Bellinghen. “Zonder krijg je grote problemen.”

Heeft autoriteit geen heel negatieve bijklank?

“Historisch gezien wel. Maar autoriteit is samen met emotionele verbondenheid absoluut nodig bij de opvoeding van een kind. Dat wordt wel eens vergeten. Autoriteit compenseert namelijk wat de hersenen van kinderen en jongeren zelf nog niet kunnen: namelijk vooruitkijken en gevolgen van gedrag inschatten. Zonder autoriteit krijg je problemen. Ontbreekt het daarbovenop ook aan emotionele verbondenheid, dan krijg je problemen in het kwadraat. Dan krijg je helemaal losgeslagen jongeren.”

Zijn ouders die hun kinderen vrij willen opvoeden of hen eerder als vriend of vriendin zien, dan niet goed bezig?

“Dat is zeker geen goed idee. Een ouder hoort grenzen te stellen, daar is een jongere zelf niet altijd toe in staat. Ik had laatst een licht autistisch jongetje van 12 jaar in mijn praktijk. De jongen had gedragsproblemen en de ouders waren aan het overwegen om hem op internaat te sturen. Bleek dat er thuis geen grenzen waren op het vlak van schermgebruik en dat de jongen verslaafd was aan zijn PlayStation. Ik heb de ouders begeleid in het trekken van grenzen. De PlayStation bleef in de kast en na een maand ging het veel beter met de jongen.”

Het zit soms in zulke simpele dingen?

“Ja. We zien ook vaak kinderen die pestgedrag vertonen, waar de ouders geen gevolg aan geven. Ze minimaliseren of vergoelijken zelfs wat hun kind doet. Maar door fout gedrag niet te corrigeren, geef je het signaal dat het allemaal zo erg niet is. We beseffen het niet, maar we creëren zo massaal narcistische persoonlijkheden. Kinderen met een opgeblazen gevoel van eigenwaarde, die onbewust denken dat ze meer mogen of kunnen dan anderen. Dat is geen goede basis om later evenwaardige relaties aan te gaan. Dat dreigt voor onze maatschappij nog een groot probleem te worden.”

Gevonden op 18 april 2018: https://www.demorgen.be/binnenland/...geren-baaab71d/

Eigen mening: Bij dit artikel moet ik meteen denken aan een cartoon die al jaren circuleert op sociale media. Op die cartoon is te zien dat een jongen een slecht rapport heeft. Aan de linker kant zien we de jaren '60 waarbij de ouders zeer boos worden op de jongen. Aan de rechter kant zien we de huidige situatie waarin de ouders samen met de leerling boos worden op de leerkracht. De ouders zijn aan het roepen tegen de leerkracht en de jongen staat achter zijn ouders met een grijns op z'n gezicht.

Ik zeg al langer dat "de jeugd van tegenwoordig" een probleem heeft. Maar ik wist nooit wat de echte oorzaak was. Vaak werd de oorzaak gezocht in de richting van internet, sociale media, digitalisering. Maar ik denk dat de oorzaak inderdaad gezocht moet worden in het tekort aan autoriteit, zowel op school als in de opvoeding. Wilt dat zeggen dat wij als toekomstige leerkrachten weer met de lat op de vingers van de leerlingen moeten tikken? Neen, natuurlijk niet. Maar er moet wel een andere manier van straffen ingevoerd worden. Want heel eerlijk, de leerlingen van nu lachen de leerkrachten gewoon in hun gezicht uit als ze nog maar eens een nota of een strafstudie krijgen.

Laatst aangepast door Cendrine.T*uwen : 18th April 2018 om 23:32.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.