actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2012, 15:40
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Vlaming verspilt jaarlijks bijna zes kilo perfect eetbaar voedsel

Vlaamse consumenten gooien jaarlijks gemiddeld 200.000 ton voedsel en 'aanverwant materiaal' zoals de schillen in de vuilbak. Daarvan is 85.000 ton echt voedsel en 34.000 ton nog perfect eetbaar. Dat komt neer op jaarlijks 5,6 kilo eetbaar voedsel dat iedere Vlaming weggooit, schrijven de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Vlaanderen produceert jaarlijks ongeveer zestien miljoen ton voedsel en daarvan gaat twee miljoen ton verloren, berekende de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). De lekken zitten vooral aan de bron in de landbouw, tijdens de productie en verpakking en in de keuken van de consument.

In de landbouw zijn schommelende weersomstandigheden de belangrijkste oorzaak. In de voedingsindustrie treedt er verlies van voedsel op wanneer de productie moet stoppen en herstarten. Bij de distributie is er verspilling door te weinig opslag- en schapplaats, een veeleisende consument en een verkeerde behandeling van de waren.

De Vlaamse regering wil het voedselverlies tegen 2020 halveren, kondigden minister-president Kris Peeters en minister voor Leefmilieu Joke Schauvlieghe aan.

Bron: www.demorgen.be

Mening: Ik vind het verschrikkelijk om dergelijke artikels te lezen. Ik wist wel dat er veel te veel voedsel wordt weggegooid, zeker in restaurants en supermarkten, maar dat het zo veel was daar schrok ik toch even van.
Wetende dat er zoveel mensen op de wereld zijn die elke dag met honger opstaan en met nog meer honger gaan slapen.

Ik ben er haast zeker van dat de meerderheid van de Vlamingen/Belgen niet weet wat het is om echt honger te hebben. We hebben wel altijd eten in de buurt en als we nog maar een klein knorretje voelen in onze buik zijn we er als de kippen bij om snel iets in onze mond te steken om het hongergevoel te stillen. Ik zeg niet dat ik op dit vlak anders ben, helemaal niet. Maar ik denk ook gewoon dat wij, Vlamingen, zo zijn opgevoed.

Door dit artikel te lezen ga ik zeker wel bewuster omgaan met voedsel. Niet steeds te veel eten maken en de overschot weggooien maar deze overschot her te gebruiken in een nieuw gerecht bijvoorbeeld. Als we allemaal zo zouden denken, zal dit getal snel verlagen, denk ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2012, 16:08
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik schrik persoonlijk niet van deze getallen. Bijna 6 kilo goed voedsel dat per persoon per jaar weggegooid wordt, is in mijn ogen niet overdreven veel. Ik vind het wel belangrijk dat je er bij stil staat dat deze 6 kilo slechts een gemiddelde is. 1 op 7 mensen in ons land leeft onder de armoedegrens. De kans dat deze gezinnen 6 kilo perfect eetbaar voedsel per persoon weggooien is in mijn ogen heel klein. Waarschijnlijk verspillen de meesten onder ons dus veel meer gezond voedsel dan de 6 kilo die vermeld wordt in het artikel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.