actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th September 2012, 20:52
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Spaanse banken hebben 59,3 miljard euro nodig

De gouverneur van de Spaanse nationale bank, Fernando Restoy, presenteerde de resultaten van de stresstest.

De Spaanse bankensector heeft 59,3 miljard euro aan extra kapitaal nodig om een zware economische neergang op te kunnen vangen. Dat blijkt uit een stresstest onder de Spaanse banken, waarvan de resultaten vandaag werden bekendgemaakt.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder de 14 grootste Spaanse banken. In het meest slechte scenario werd rekening gehouden met een economische krimp in Spanje van 6,5 procent tussen 2012 en 2014.

Onafhankelijk adviesbureau
Volgens de onderzoekers heeft de helft van de onderzochte banken extra kapitaal nodig en is er 49 miljard euro nodig voor de banken die reeds genationaliseerd zijn.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het onafhankelijke adviesbureau Oliver Wyman in opdracht van de Spaanse centrale bank.

De genationaliseerde bank Bankia heeft met 24,7 miljard euro het meeste extra kapitaal nodig. De banken Santander, BBVA, Caixabank, Sabadell, Bankinter, Unicaja+Ceiss en Kutxabank zijn geslaagd voor de test.

Bovengrens
Spanje heeft van de Europese Unie al 100 miljard euro toegezegd gekregen om zijn noodlijdende banken te steunen. De stresstest kan uitwijzen hoeveel daarvan daadwerkelijk nodig zal zijn. De Spaanse centrale bank liet weten dat het benodigde bedrag waarschijnlijk ruim onder de 59,3 miljard euro zou kunnen uitkomen.

bron: De Morgen, 28/09/12 (http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/F...&utm_medium=RSS)

Deze crisis lijkt elke dag erger en erger te worden. Het lijkt me dat Spanje ongeveer dezelfde weg op gaat als Griekenland. Aangezien er precies nooit een eind komt aan de besparingen in Spanje, vraag ik me af of het land niet gewoon ‘failliet’ is. ik vraag me dus ook af of het nog wel verstandig is om er nog maar eens zoveel geld in te pompen aangezien het niets lijkt uit te halen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.