actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2007, 16:16
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Verkeer kan nog veel veiliger

Verkeer kan nog veel veiliger


Het jongste decennium werd het verkeer in Vlaanderen en in België veiliger. Maar we zijn nog lang niet waar we moeten zijn. Landen als Nederland en Zweden bewijzen dat het nog veel beter kan.


Het federale beleid heeft een rol gespeeld in die verbetering. Maar dat had veel beter gekund: als de Franstalige politici wat sneller tot inzicht waren gekomen, en als het federale beleid op een betere manier was gevoerd.

Minister Renaat Landuyt noemt het debat over de federale maatregelen van het afgelopen decennium de best denkbare sensibiliseringsactie. Gelukkig voor hem is hij er enkel de laatste jaren voor verantwoordelijk geweest. De waarheid is immers dat de communicatie over en de totstandkoming van dat federale beleid van het afgelopen decennium, al opgenomen is in handboeken over bestuurlijk beleid, als voorbeeld van hoe het niet moet...

Maatregelen werden bekendgemaakt voor ze beslist waren en kwamen er uiteindelijk niet. Beslissingen moesten worden ingetrokken omdat ze niet uitvoerbaar waren of omdat de politiek achteraf vaststelde dat hij het er toch niet over eens was. Bepalingen werden uitgevaardigd vóór er technische mogelijkheden waren om ze te controleren. Soms was het gerecht niet bereid of niet in staat de vervolging van overtredingen te organiseren. De regio's speelden verschillend in op het beleid; in het noorden werd streng opgetreden en beboet terwijl het zuiden zich toelegde op het naar zich halen van de opbrengst van die boetes. Het betrekken van het middenveld verliep met horten en stoten. Er werd gemikt op superhoge boetes - die recent zijn afgezwakt - terwijl niet de hoogte van de boetes maar de frequentie van de controles van belang is. En het parlement liet begaan en had niet de macht om beter af te dwingen; er was daar ook geen Greta D'Hondt die fungeerde als schrikgodin voor de verkeersministers en de gehele regering.

Ondanks dat geklungel veranderde het gedrag van de mensen toch. Deels omdat de media wel de legitimiteit van sommige foute beslissingen, maar niet van de uiteindelijke beleidslijn ondergraven hebben. En deels omdat de andere overheden - gemeenten, provincies, Vlaamse overheid - hun rol speelden waar zij bevoegd waren. En vooral omdat de bevolking zelf uitdrukkelijk een wijziging van het beleid wenste.

Ook als het federale niveau bevoegd blijft - daar zijn niet veel redenen voor - moet er in een volgende regeerperiode beter beleid komen. Eenvoudiger regels en betere afstemming tussen regelgevers en regelhandhavers, hadden er al lang moeten zijn, en zijn dus nu prioriteiten, zoals minister Landuyt stelt.

Als het aantal verkeersdoden al flink omlaag kon met een slecht gevoerd beleid, moet met een degelijk beleid, een halvering op een beperkt aantal jaren mogelijk zijn. Wie dit vertraagt, ook door geklungel in het beleid, begaat een misdaad.


DS, 05-03-2007 (Guy Tegenbos)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th March 2007, 20:01
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Ik denk dat 'De Lijn' al een grote bijdrage kan leveren tot het veiliger maken van het verkeer. Dagelijks maak ik gebruik van de diensten van De Lijn en ook dagelijks gebeurt het dat ik me onveilig voel omdat de buschauffeur een overtreding maakt. Ik spreek hier van duidelijke overtreding zoals door het oranje/rood rijden of over een rinkelende overweg rijden. Dit terwijl de chauffeur nog gemakkelijk zou kunnen stoppen of ja, zelfs al stilstond!!!

Ik denk niet dat dit het voorbeeld is voor de vele, vooral jongeren, die dagelijks gebruik maken van de diensten van De Lijn. 'Het mag, want de chauffeur van de bus doet het ook...' of (onbewust) gedrag nabootsen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.