actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2016, 13:43
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
‘België kan sociale uitgaven met 14 miljard verlagen’

Als het de herverdeling via sociale uitkeringen efficiënter organiseert, kan België eenzelfde vermindering van de ongelijkheid realiseren met 13,7 miljard minder sociale uitgaven. Dat zegt het IMF op basis van een nieuwe studie.

Terwijl de federale regering verwoed op zoek is naar 1,4 tot 2 miljard euro om de begroting op koers te houden, zegt het Internationaal Monetair Fonds (IMF) dat een forse verlaging van de sociale uitgaven in België niet noodzakelijk tot een stijging van de ongelijkheid leidt.

Er zijn namelijk nogal wat efficiëntiewinsten te boeken, luidt het in een nieuwe studie. ‘Als België de herverdeling via sociale uitkeringen opkrikt tot het Europese gemiddelde, kan het eenzelfde vermindering van de ongelijkheid realiseren en tegelijk de sociale uitgaven met 3,25 procent van het bruto binnenlands product (13,7 miljard) verlagen’, zegt het IMF.

Zonder het expliciet te zeggen, suggereert het IMF bijvoorbeeld om de kinderbijslag of andere uitkeringen te verlagen voor gezinnen met een hoog inkomen. De instelling stelt ook voor om het gebruik van generische geneesmiddelen te verplichten, het aantal leerkrachten in het lager en secundair onderwijs te verlagen, de controle op de ziekte- en invaliditeitsuitkeringen te versterken en de subsidies aan bedrijven af te bouwen.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20160316_02185711

Eigen mening : Niemand herverdeelt beter dan België. Dat is iets waar we fier over mogen zijn. Ik vind het zeer goed dat men hoge inkomens hoger belast. Daarom vind ik dat de studie van het IMF zeker iets is om over na te denken. Moeten mensen die 5 000 euro per maand verdienen extra kinderbijslag trekken? Ik vind van niet. Langs de andere kant ben ik wel van mening dat mensen die iedere dag hard werken voor hun geld, niet (bijna) evenveel of even weinig mogen verdienen dan mensen die thuis zitten, voor welke reden dan ook. Het is belangrijk dat mensen geprikkeld blijven om een job te zoeken. Daarom vind ik het ook geen goed idee om het aantal leerkrachten in het lager en secundair onderwijs te verlagen. Het is al moeilijk om in het onderwijs aan een job te geraken. Zo creëert men alleen maar meer werkloosheid, waardoor de besparingen zijn doel voorbij steken.

Laatst aangepast door IlonaC*abbe : 16th March 2016 om 14:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.