actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2016, 08:46
lena.g*rardts lena.g*rardts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Westerlo
Posts: 25
Eén op tien ouders kampt met "parentale burn-out"

Tot 12 procent van de Belgische ouders krijgt te maken met "parentale burn-out": ze zijn emotioneel uitgeput, kunnen geen empathie meer opbrengen voor hun kind en denken dat ze als ouder compleet hebben gefaald. Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Louvain-La-Neuve, die in Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen staat.

Professor in de psychologie Isabelle Roskam noemt het een typisch fenomeen van de 21ste eeuw. "De druk om de beste ouder te zijn neemt almaar toe", zegt ze. "Alleen botsen we op onze eigen grenzen en die van onze kinderen."

Vooral hoogopgeleide en deeltijds werkende vrouwen zouden vatbaar zijn voor het fenomeen, dat kan evolueren naar een depressie of verwaarlozing van de kinderen.

"Leg de lat voor jezelf en je kinderen niet per se lager, maar leg minder latten *tegelijkertijd", geeft psycholoog Lieven Migerode van het psychiatrisch centrum van de KU Leuven mee als algemeen advies. "En als je kind niet helemaal voldoet aan je verwachtingen, durf je daar dan ook bij neer te leggen."

bron: De morgen, http://www.demorgen.be/lifestyle/ee...n-out-b925abb2/

Eigen mening: Ik verschiet er eerlijk gezegd niet van. Als ik kijk in mijn eigen omgeving kan ik dit cijfer zeker begrijpen. De meeste mensen hebben een zeer stressvol leven. Dat het veel bij hoogopgeleide en deeltijds werkende vrouwen zou voorkomen verbaast me ook niet. Ze zijn steeds met hun werk bezig en moeten waarschijnlijk in het huishouden ook nog helpen. Dit zorgt voor veel stress. Ze willen altijd maar het beste doen. Zowel op het werk, als thuis voor hun kinderen. Als er dan iets niet loopt hoe ze het zouden willen kunnen ze met burn-out te maken krijgen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2016, 23:14
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
"Eén op tien ouders kampt met "parentale burn-out"

"Eén op tien ouders kampt met "parentale burn-out"
Net zoals Lena kijk ik niet gek op bij het zien van deze cijfers, ondanks dat ik het zeer jammer vindt. Tegenwoordig staan steeds meer mensen meer en meer prestatiegericht in de maatschappij. Het goed doen en dit kenbaar maken voor anderen is voor sommigen heel belangrijk. Dit in combinatie met eventueel voltijds werken, kan voor druk en/of stress zorgen.
Daarnaast vind ik het duidelijk merkbaar dat veel kinderen veel verschillende hobby's hebben. Dit wilt ook zeggen dat ouders instaan voor het vervoer van en naar deze hobby's. Dit vraagt veel tijd van de ouders. Daarnaast merk ik ook op dat ouders meer en meer verwachten dat hun kinderen ook goed presteren in het beoefenen van hun hobby's. Wanneer ouders druk leggen op hun kinderen, ervaren ze zelf ook druk en stress. Dit kunnen we natuurlijk niet veralgemenen naar alle ouders.
Ik verschiet alleszins niet van deze cijfers als ik zie hoeveel ouders voor hun kinderen doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.