actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th March 2012, 13:16
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Inbev-topman heeft 135 miljoen euro voor het grijpen

Bron: DS/Belga, gevonden op het internet op 10 maart 2012, http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx

Veertig topmanagers van bierbrouwer AB Inbev krijgen uitzicht op een bonuspakket ter waarde van 1,2 miljard euro. Voor ceo Carlos Brito ligt een recordbonus van 135 miljoen euro in het vizier. De vakbonden reageren verontwaardigd.

Een en ander is een gevolg van een verloningsafspraak uit 2008, ten tijde van de overname van Anheuser-Busch. Toen werd beslist de veertig belangrijkste managers met een eenmalige bonus te belonen, in de vorm van aandelenopties.

Die opties houden in dat de topmensen een bepaald aantal aandelen kunnen kopen tegen 10,32 of 10,5 euro per aandeel. Die kunnen ze als ze dat willen meteen verkopen tegen de actuele koers. Op dit moment meer dan 50 euro per aandeel. Elke optie is dus momenteel 40 euro waard. In totaal zijn 28 miljoen opties toegekend, of goed voor zo'n 1,2 miljard euro. De opties voor Brito hebben momenteel een waarde van 135 miljoen euro.

Niemand twijfelde aan doelstelling

Vooraleer die bonussen in werking traden, moest de schuldenberg die was ontstaan door de overname tegen eind 2013 teruggedrongen worden tot minder dan 2,5 keer de bedrijfskasstroom. Maar niemand twijfelde eraan dat die doelstelling gehaald zou worden. Begin vorig jaar werd al duidelijk dat dit nog in 2011 zou gebeuren.

Loon van 2,5 miljoen

Brito’s totale vaste loon in 2011 bedroeg 1,16 miljoen euro. Daarbij komt ook nog eens 1,33 miljoen euro aan variabele beloning. Samen verdiende Brito dus bijna 2,5 miljoen euro. Dat is niet onaardig, maar wel een fikse daling. Twee jaar geleden streek de Braziliaan nog 4,4 miljoen euro op.

Zuinigheid

Intern wringen dergelijke hoge bedragen. Zuinigheid en hard werken zijn altijd het credo geweest in het bedrijf. Het is een van de succesfactoren van de brouwer. Paradoxaal genoeg gaat die zuinigheid hand in hand met zeer hoge vergoedingen voor de bedrijfstop.

Commentaar:
De wereld op zijn kop in tijden van besparingen voor de gemiddelde Belg: "top"bonussen (onder welke vorm of benaming dan ook) voor "top"mensen. Eigenaardig toch dat de gewone Belg altijd maar moet inleveren op een standaard loon. Er moeten extra inkomsten gevonden worden tegen april: look no more! Politici en "top"kaders dekken elkaar jammer genoeg altijd in. Hoge bomen ... worden altijd uit de wind gezet. Niemand van hen zal ooit inleveren en als ze het toch echt niet anders kant, voelen ze het niet eens. Voor hen geen restaurantbezoek minder, geen reis minder en ga zo maar door. O ja, die goede politici leveren 5 procentjes in op hun veel te hoge loon. Wat zijn ze toch solidair! Waarom geven ze bij Inbev de "werkende" mensen eigenlijk geen bonus? Uiteindelijk zijn zij het die het werk leveren, elke dag opnieuw! Afschaffen die exuberante lonen en bijhorende bonussen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th March 2012, 10:31
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Inbev-topman heeft 135 miljoen euro voor het grijpen

Eigenlijk kan ik het deze topman niet kwalijk nemen als hij dit enorm bedrag toch aanneemt. De regels die het mogelijk maken dat deze gigantische bedragen kunnen opgestreken worden door deze topmannen, zijn toch ook door een regering gemaakt. Ik vind het alleen spijtig dat er vroeger niet nagedacht is over de gevolgen van al de regels die destijds gemaakt zijn.
Ik ben van mening als je aanneemt waar je recht op hebt, dat niemand je dit kan kwalijk nemen. Het is dan wel aan de topman om te beslissen wat hij met dit bedrag doet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th March 2012, 14:25
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik kan niet begrijpen dat we in de tijden van besparingen steeds meer en meer 'top'mannen horen klagen. Ze vinden het maar al te logisch dat men torenhoge bedragen verdienen en komen in protest tegen alle soorten maatregels die die hun loon amper met enkele procenten doet dalen. Bovendien gaan de meesten hun wedde nog verdedigen. Ze vragen zich openlijk af of ze evenveel moeten verdienen dan een arbeider. Natuurlijk moet dit niet, maar ik vind het niet fair dat de cijfers (bedrijfswinst, ...) beslissen wie de topmannen zijn! Het kan evengoed zijn dat de arbeider harder werkt dan de zogezegde 'top'man en dat hij nooit zal delen in de winst!
Onlangs zag ik op het nieuws dat wij als gewone arbeider levenslang moeten werken om het maandloon van de topman van AB Inbev te kunnen evenaren! Is dit fair? Ik zeg volmondig nee!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th March 2012, 16:38
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
Orgineel gepost door LuytenLieselot
Eigenlijk kan ik het deze topman niet kwalijk nemen als hij dit enorm bedrag toch aanneemt. De regels die het mogelijk maken dat deze gigantische bedragen kunnen opgestreken worden door deze topmannen, zijn toch ook door een regering gemaakt.


Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt Lieselot? Waarom zouden de regels over loonsvorming voor topmensen door de overheid genomen zijn? Is het niet zo dat dit gewoon pure economische logica is? Namelijk: Veel vraag naar topmanagers, weinig opgeleide mensen die dit werk willen doen (vanwege misschien privé-opofferingen e.d.): Gevolg: Hoge lonen. Simpel vraag-en-aanbod-voorbeeld. Een bedrijf dat hieraan niet meedoet, ziet z'n topmensen gewoon vertrekken naar andere bedrijven.

Dat klinkt misschien heel immoreel, maar ik vrees dat ons kapitalistisch wereldje nu eenmaal immoreel is. Puur economische denken is per definitie immoreel denken, namelijk enkel denken aan het eigenbelang.

Het grote probleem is volgens mij dat de huidige managers van grote bedrijven géén emotionele binding met hun bedrijf hebben. Zij denken puur aan het rendement voor zichzelf en de aandeelhouders. Zij voelen geen liefde voor hun bedrijf, voor de mensen die er werken, voor hun product... kortom: er is geen échte betrokkenheid. Net daardoor is er ook geen visie op lange termijn, enkel het gewin op korte termijn is belangrijk. Jammer...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.