actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2017, 15:21
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
'Opletten met camerabeelden van diefstal op sociale media zetten'

Middenstandsorganisatie NSZ pleit ervoor dat winkeliers camerabeelden van winkeldiefstallen op sociale media mogen zetten. 'Unizo pleit nog steeds voor een gesloten netwerk', reageert Belgisch bestuurder Johan Bortier.

De federale regering besliste deze week dat winkeliers beelden van bewakingscamera’s op schermen in de winkel zelf zullen mogen afspelen om potentiële dieven af te schrikken. Het NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) wil nog enkele stappen verder gaan en handelaars beelden van winkeldiefstal, inbraak en vernieling laten delen op sociale media.

‘Handelaars investeren veel in camerabewaking, maar uiteindelijk mogen ze met die beelden niet veel doen’, aldus NSZ-voorzitster Christine Mattheeuws in De ochtend. ‘Veiligheid is een zaak voor iedereen, iedereen moet zijn steentje bijdragen. Als we de beelden verspreiden via sociale media, zal de pakkans vergroot worden.’

Gesloten netwerk

Unizo-bestuurder Johan Bortier vindt het wereldwijd verspreiden van camerabeelden heel delicaat. 'Daar moet je toch mee opletten', zegt hij. 'Wij pleiten nog steeds voor een gesloten netwerk om dieven sneller op te sporen. Dat kan vorm krijgen als een beveiligd buurtinfonetwerk, maar dan enkel voor de politie en handelaars.'

Bortier ziet twee voordelen bij het gesloten netwerk: 'In de eerste plaats kan dit als een waarschuwingssysteem dienen. Winkeliers kunnen dieven dan herkennen als ze een andere winkel beroofd hebben. Ten tweede kan de politie de zaak beter opvolgen.'

Een plaag

Net zoals NSZ-voorzitster Mattheeuws oppert Bortier dat de politie vaak handen te kort komt of kansen misloopt door het beeldmateriaal van de camera's niet onmiddellijk te kunnen bekijken. 'Handelaars kunnen op de website van Police on Web nu online een winkeldiefstal melden. Maar in dat systeem zit geen optie om beeldmateriaal toe te voegen', zegt Bortier. 'De politie zou automatisch over die beelden moeten kunnen beschikken na zo'n diefstal.'

Zowel Unizo als het NSZ vinden ook dat winkeldieven nog te vaak vrijuit gaan. 'Niet dat het aantal winkeldiefstallen in een alarmerend stijgende lijn zit', stelt Bortier. 'Maar het is en blijft wel een plaag, die moeilijk te bestrijden is.'

Eigen mening:
Ik vind het begrijpelijk dat winkeliers de beelden van diefstal op sociale media willen plaatsen. Op deze manier vergroten ze de kans dat men de crimineel herkend en deze opgepakt kan worden. Ik vind dat hier echter het vraagstuk van de privacy naar boven komt. Mag men zomaar de beelden van een misdrijf op sociale media zetten. Ik wil deze misdadigers niet verdedigen maar het is niet de bedoeling om steeds een heksenjacht te ontketenen om de dader toch maar te kunnen vinden. Als iedereen die achter een computer zit zelf detective kan spelen gaat het de slechte kant op. Men kan al snel denken dat men iemand herkend om er dan achter te komen dat het vermoeden toch niet correct is. Op deze manier kan men al veel schade berokkenen aan een reputatie. Ik ben daarom wel voorstander van het afgesloten systeem voor handelaars en politie. Op deze manier kan informatie snel gedeeld worden met de betrokken personen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2017, 13:43
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Ik denk eveneens dat de kans om de dieven te pakken veel groter wordt als winkeluitbaters beelden mogen versrpeiden. Ik vind niet dat deze misdadigers nog het recht hebben om een klacht neer te leggen over privacyschending. Een diefstal vind ik een erger misdrijf dan beelden van iemand delen. Als je in de fout gaat, moet je daarvoor bestraft worden en als het delen van camerabeelden daarbij kan helpen, moet dat volgens mij gelegaliseerd worden.
Ik vind dat het huidige systeem dat de politie hanteert wel moet blijven. Uiteraard moeten zij het beste zicht hebben op de zaak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.