actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2010, 13:13
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Wikileaks vermeldt kernwapens in België

In een vertrouwelijk memo van de Amerikaanse ambassadeur in Duitsland, Philip Murphy, wordt gesproken over de mogelijkheid van het terugtrekken van 'kernwapens uit Duitsland, en misschien ook uit België en Nederland'.

Dat er in ons land Amerikaanse kernwapens liggen opgebaard op de militaire luchtmachtbasis van Kleine Brogel, geldt al lang als een publiek geheim. Jaarlijks komen bomspotters protesteren aan de hekken rond het domein. Dat de kernwapens er ook daadwerkelijk zijn, is nooit officieel bevestigd: de NAVO draagt zijn lidstaten op daarover niet te communiceren.

Toch liet Pieter De Crem in 2008, kort na zijn aanstelling als minister van Defensie, het volgende optekenen tijdens een bezoek aan de militaire basis: 'Defensie ontkent of bevestigt, maar iedereen weet dat er in Kleine Brogel een capaciteit nucleair aanwezig is'. Achteraf zei hij zich versproken te hebben.

Bron: www.standaard.be 29/11/2010
Eigen mening: De lekken op 'Wikileaks' zorgen elke keer weer voor opschudding. Ik snapte het concept van 'Wikileaks' niet helemaal dus ik heb het even opgezocht.
Wikileaks began on Sunday November 28th publishing 251,287 leaked United States embassy cables, the largest set of confidential documents ever to be released into the public domain. The documents will give people around the world an unprecedented insight into US Government foreign activities. (bron: http://cablegate.wikileaks.org/)
Wikileaks is dus een site die lekken publiceert van de Amerikaanse overheid. Eer staat echter nergens bij vanwaar de site deze 'lekken' haalt. Ik twijfel dus over de betrouwbaarheid ervan. Zelfs als we ervan uitgaan dat wat ze beweren de waarheid is vind ik het persoonlijk niet echt relevante informatie. De overheid zal wel weten wat ze doen, en zelfs als ze dit niet weten, wat gaan wij hieraan doen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2010, 13:26
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Nu ik weet wat wikileaks is, vind ik het op zich niet echt betrouwbare informatie. Het kan echter niet anders, want de overheid wilt nooit niks bevestigen als het om "staatsgeheim" gaat en onze vragen meestal dus geen tot een vaag antwoord krijgen. Het artikel zou potentieel gezien dus wel kunnen kloppen. Tevens is het misschien wel een artikel met een bepaalde waarde, als we tenminste vanuit "stel" gaan werken:
Stel dat het artikel waar is en stel dus dat er effectief atoombommen zijn opgeslagen in België, nota bene van de Amerikanen, dan is het protest terecht.
- Allereerst snap ik niet waarom wij gevaarlijke Amerikaanse wapens zouden bijhouden. Wat hebben wij daar mee te maken? Ze hebben zelf toch plaats genoeg?
- Tevens ben ik anti-atoombommen, ze zijn veel te gevaarlijk. Als ze ontploffen (al dan niet expres) is de wereld, of toch een groot stuk er van naar de knoppen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2010, 16:18
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
Orgineel gepost door Joëlle.Van.den.Mooter
Stel dat het artikel waar is en stel dus dat er effectief atoombommen zijn opgeslagen in België, nota bene van de Amerikanen, dan is het protest terecht.


'atoombommen'... Ik zou nu ook niet te hard van stapel lopen hé. Naar ik weet is er nog wel een klein (ontploffingsverschil) tussen 'er is nucleair materiaal aanwezig' of 'een atoombom'.

Ach en wat Wikileaks betreft, blijft natuurlijk ook deze mening altijd aanwezig: Als de overheid niets te verbergen heeft, moet ze ook niet bang zijn van Wikileaks.

Over de betrouwbaarheid van Wikileaks wil ik trouwens nog zeggen dat de meeste publicaties van hen behoorlijk betrouwbaar zijn. Vaak gaat het om officiële documenten én er is een zeer strenge procedure om gepubliceerd te worden door Wikileaks, net om te voorkomen dat er onbetrouwbare informatie zou doorsijpelen en zo de functie van Wikileaks zou ondermijnen.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd December 2010, 20:47
Jonas Lievens Jonas Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Geel
Posts: 29
Het is tog langer bekend dat er kernwapens in Kleine Brogel liggen opgeslagen ik vermeld hiervoor naar een post van Bart zelf.

"De VS hebben in totaal zo'n 200 kernwapens in Duitsland, België (de basis van Kleine Brogel), Nederland, Turkije en Italië. Rusland zou 2.000 tactische kernwapens opgesteld hebben"

de functie van wikileaks vind ik eerder proberen te shockeren met informatie die algemeen niet gekend is en beter niet bekend wordt. Nu het wel bekend is kunnen wij er tog niets aan doen tog ?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.