actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2014, 16:13
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Bourgeois pareert kritiek van Pairi Daiza: "Wat met Waalse steun aan voetbalclubs?"

De topman van het park Pairi Daiza in Henegouwen, Eric Domb, eist dat de Vlaamse overheid haar subsidies aan de Zoo in Antwerpen en dierenpark Planckendael in Mechelen stopzet. Hij heeft daarvoor een mandaat gegeven aan een advocatenkantoor. Dat schrijven De Tijd en L'Echo. Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) gaat "voorzichtigheidshalve" juridisch advies inwinnen over de Vlaamse subsidies

Volgens Domb hebben beide parken tussen 2002 en 2013 zowat 97 miljoen euro Vlaamse subsidies gekregen, terwijl zijn eigen park maar 10 miljoen kreeg van het Waals Gewest. Volgens Domb is dat oneerlijke concurrentie. "Daarom vraag ik dat Vlaanderen de volgende schijf subsidies voor het jaar 2016 niet uitkeert aan beide parken."

Gaat Vlaanderen niet in op zijn eis, dan volgen gerechtelijke stappen. "Geloof me, dat is het laatste wat ik wil. Als ik een klacht indien bij de Europese Commissie wegens schending van de concurrentieregels zullen Planckendael en de Zoo van Antwerpen bijna zeker 70 miljoen aan onterechte staatssteun moeten terugbetalen. In dat geval zijn beide parken failliet."

De Antwerpse Zoo en Pairi Daiza zijn al langer gebrouilleerd. Nadat Domb onlangs twee panda's uit China voor de neus van de Antwerpse Zoo had weggekaapt, ontaardde de ruzie in een open oorlog. Premier Elio Di Rupo brengt zondag samen met de Chinese president een bezoek aan het nieuwe verblijf van de panda's in Wallonië.

Voetbalclubs
"Ik heb de indruk dat er een raar spelletje wordt gespeeld", reageerde Bourgeois in De Ochtend op Radio 1 op het initiatief van Domb. Volgens Bourgeois steunen bijna alle EU-landen hun dierentuinen en zijn hem geen gevallen van illegale staatssteun bekend. "Er zijn nog geen precedenten en ik heb ook geen weet van een optreden van de Europese Commissie." Toch gaat Bourgeois "voorzichtigheidshalve" advies inwinnen.

De minister wijst op een fundamenteel verschil tussen de vzw KMDA (Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen), die de Zoo en Planckendael uitbaat, en Pairi Daiza. "Die vzw heeft, zoals de naam het al zegt, geen winstgevend doel. Pairi Daiza vermeldt niet dat de Zoo in Antwerpen een maatschappelijke functie heeft, aan onderzoek en natuurbehoud doet en niet winstgevend is." Pairi Daiza is daarentegen een beursgenoteerde vennootschap en moet dus wel winst maken, stelt Bourgeois.

Hij legt uit dat in de ongeveer 97 miljoen euro die de Zoo en Planckendael volgens Domb kregen tussen 2002 en 2013 "één groot bedrag" meegeteld wordt voor de verbouwing van de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen.

De minister zegt tot slot dat "er in Wallonië andere zaken zijn die vatbaar zijn voor kritiek, zoals de overheidssteun voor de luchthaven in Charleroi en bepaalde voetbalclubs, die privéondernemingen zijn en niets te maken hebben met een vzw".

Bron: De Morgen (25/3)

Commentaar: Ik vind het terecht dat meneer Bourgeois de kritiek van meneer Domb pareert. Al snap ik meneer Domb wel, het is niet tof om te weten dat de ene dierentuin meer subsidies krijgt dan de jouwe, maar om daar nu zo'n drama van te maken? Hij mag al blij zijn dat hij subsidies krijgt, ik krijg geen subsidies van de overheid hoor om mijn hond hier te onderhouden...
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.