actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2018, 18:20
Dries.L*enen Dries.L*enen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Olen
Posts: 47
Zelfrijdende Uber had overstekende vrouw gezien

Zelfrijdende Uber had overstekende vrouw gezien

De zelfrijdende Uber-wagen die een voetganger doodreed had de vrouw wel degelijk opgemerkt. Toch reed de wagen haar aan.

Op zondag 18 maart reed een zelfrijdende wagen van Uber een 49-jarige vrouw dood in Tempe, Arizona. De Amerikaanse website The Information bericht nu, op basis van twee bronnen, dat de Uber de vrouw wel degelijk de weg had zien oversteken. De sensoren van de wagen hadden haar opgemerkt, maar de auto greep niet in.

Dat komt omdat zelfrijdende wagens zijn ingesteld om sommige ‘valse positieven’ te negeren. Het is immers niet de bedoeling dat de wagen voor elk object dat de weg kruist een noodstop maakt. Denk maar aan een plastic zak die over de weg waait.

Volgens de bronnen die The Information sprak was de gevoeligheid van de software zo ingesteld dat de auto objecten op de weg té vaak negeerde. De wagen dacht daardoor dat zelfs een overstekende vrouw met een fiets niet nodig was om een noodstop voor uit te voeren. De wagen remde bij de crash niet af, er waren zelfs geen remsporen op het asfalt te zien.

Experts stelden eerder al dat de wagen de vrouw wel moest hebben opgemerkt. Die was immers uitgerust met tal van sensoren, camera’s en zelfs een lidar-systeem dat eender welk object opmerkt. Maar wanneer de software niet juist is afgesteld om accuraat op die gegevens in te spelen, maakt dat allemaal niet veel uit. Dan rijdt de wagen gewoon verder.

Het ongeval wordt onderzocht door de Amerikaanse National Transportation Safety Board en de National Highway Traffic Safety Administration. Uber zelf is bezig met een doorlichting van zijn activiteiten rond autonome wagens. Het heeft alle tests na het ongeluk stilgelegd. Uber wilde niet reageren op de claims in The Information.

Eigen mening bij dit artikel:
Een zelfrijdende Uber-wagen heeft in een dodelijk ongeval een voetganger doodgereden terwijl de auto haar wel degelijk had opgemerkt. We leven in een tijd waar technologische vooruitgang een dagelijks fenomeen is, maar soms vraag ik me af of we niet té snel evolueren. Ik ben een echte tech-freak, als er een nieuwe technologie is wil ik er alles over weten, maar toch vind ik dat alles té snel gaat. Zelfrijdende wagens zijn iets waar we tien jaar geleden alleen nog maar over spraken in onze wildste fantasieën. Maar vandaag de dag rijden er al enkele zelfrijdende wagens rond en wordt er hevig onderzoek gedaan om zo snel mogelijk een perfect zelfrijdende wagen op de openbare wegen te laten rijden. Eind maart van dit jaar was er ook al een dodelijke ongeval met een Tesla die op autopiloot stond. Ik snap dat bedrijven hun wagens liefst op de openbare wegen laten rijden om ze zo op de best mogelijke manier te testen en bij te sturen, maar gaat dit ook niet op een andere manier? Moeten er echt doden vallen om uiteindelijk de wagens bij te stellen zodat het niet meer zal gebeuren? Wagens blijven machines waar nog veel fouten in kunnen zitten, die dan zware gevolgen kunnen hebben. Mijn mening is dat we even een stap achteruit moeten nemen en de wagens eerst uitgebreid moeten testen in een afgesloten ruimte om zo de veiligheid van inzittenden en andere weggebruikers te verzekeren. Ik ben een voorstander van de technologie, maar soms gaat het te snel en te ver.

Bron: DeStandaard.be
Datum: 8/05/2018
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180508_03503210
Geraadpleegd op: 8/05/2018
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.