actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th January 2012, 18:03
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
"Noord-Korea straft burgers die niet hard genoeg rouwden"

Noord-Koreanen die de begrafenisplechtigheid van hun vorige maand overleden leider Kiml Jung Il bijwoonden, konden maar beter gepaste droefenis aan de dag leggen. Aanwezigen die 'ongeloofwaardig' rouwden, zouden naar strafkampen zijn gebracht.

De Zuid-Koreaanse website Daily NK, uiteraard nooit te beroerd om uit te varen tegen het ongeliefde regime van haar noorderburen, bond de kat de bel aan, en baseert zich op een bron uit de Noord-Koreaanse North Hamkyung-provincie.

"Minstens halfjaar naar kampen"

"De autoriteiten geven straffen van minstens een halfjaar in werkkampen aan iedereen die niet deelnam aan de georganiseerde bijeenkomsten tijdens de rouwperiode, of aan mensen die tijdens de plechtigheden niet huilden of onvoldoende geloofwaardig waren", zegt de getuige. Ook mensen die kritiek hebben op de opvolgingsdynastie van Noord-Korea zouden een werkstraf hebben gekregen.

Sinds Kim Jung Ils zoon Kim Jung Un aan de macht kwam, maakt de propagandamachine in het communistische land overuren. Films en wagens met luidsprekers bezingen de daden van het kersverse staatshoofd, en het lichaam van de overleden leider zal in hoofdstad Pyongyang 'voor eeuwig' worden opgebaard. (tw)

Bron: De Morgen

Mijn mening:
Dit is gewoon te gek voor woorden. Dat er in een land als Noord-Korea rare praktijken gebeuren, weet iedereen. Maar zoiets is toch niet meer normaal? Waar zijn we gebleven met al die mensenrechten e.d.? Er tegen opkomen is natuurlijk erg moeilijk. We zullen landen als Noord-Korea of Iran in 2012 met een waakzaam oog moeten volgen. Hopelijk is het verstand van onze wereldleiders ver genoeg gevorderd om niet opnieuw een militair conflict tot stand te brengen, maar nogmaals: dit moeten we in de gaten houden. Anderzijds, in het begin van het artikel staat dat dit uit een Zuid-Koreaanse krant komt. Ik denk dat we dan ook een beetje moeten relativeren, maar: waar rook is, is vuur. Uit een Noord-Koreaanse krant zullen we dit niet moeten verwachten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th January 2012, 23:15
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Goh, ik vind dit echt zó fascinerend! In eerste instantie denk ik bij het lezen: Niks van waar! Maar het strafste van al is dat ik al na 5 seconden denk 'mja, 't is wel Noord-Korea eh'... Ik zou zó graag weten hoe die samenleving in elkaar zit. Die samenleving waarin mensen schijnbaar collectief hun leven leven en daar gelukkig mee zijn.

Het is zo ontzettend jammer dat wij in het Westen ons in alles altijd richten op 'hoe een samenleving en economie bij ons er uitziet', terwijl er echt wel andere voorbeelden te bedenken zijn die daarom niet minder waardevol zijn.

Iemand contacten daar in Noord-Korea? Ik zou graag eens een kijkje nemen... (zonder begeleiding van de overheid...)
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th January 2012, 12:07
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Iemand contacten daar in Noord-Korea? Ik zou graag eens een kijkje nemen... (zonder begeleiding van de overheid...)

Ik heb vorig jaar voor aardrijkskunde samen met een medestudent een heel keuzethema uitgewerkt over Noord-Korea. Neem van mij aan dat je er niet binnen mag zonder begeleiding van de overheid. Je krijgt een persoonlijke gids toegewezen voor jou reisgroep. Hij zal je bij elk standbeeld de correcte uitleg geven, maar je mag nergens heen zonder hem. Hij pikt je 's morgens op aan je hotel, en zet je er 's avonds ook weer terug af. Kom je zonder hem op straat, riskeer je serieus het risico om opgepakt te worden door de Noord-Koreaanse politie en dan zit je dik in de problemen... Dit houdt ook in dat je reisgroep nooit kan opsplitsen, daar je maar 1 gids toegewezen krijgt. Je valt enorm hard op als enige westerling, dus ik zou maar bij de groep blijven. Daarenboven zegt de gids ook wat je mag fotograferen én wat niet. Ik bekijk het zo: eens je Noord-Korea betreedt, ben je eigendom van hun regime en loop je beter netjes mee in de rij...

De Noord-Koreaanse overheid organiseert groepsreizen waar je aan kan deelnemen. Mij persoonlijk lijkt het bezoeken van zo'n land altijd wel enig risico inhouden, hoe fascinerend het ook mag zijn. Je kan op de officiële website van Noord-Korea eens kijken bij het gedeelte "travel": http://www.korea-dpr.com/travel.htm . Ook leuk om te weten: de Korean Friendship Organisation (= organisator van deze reizen) organiseert alleen reizen op verjaardagen van hun leiders.

Ik weet niet of alles nog te vertrouwen is, want hun albums gaan maar tot oktober 2010. Mij lijkt het ook een hele ervaring om het land te bezoeken, maar ik blijf liever rustig hier. Het is me iets té veel van het onbekende ;-) .

EDIT: Na zelf ook nog even op hun website te kijken, heb ik gezien dat je eerst LID moet worden van hun Korean Friendship Association alvorens je aan de groepsreizen mag deelnemen. hier kan je lid worden, maar dat is blijkbaar niet zo eenvoudig. Je moét je volledige naam, adres, telefoonnummer(s), e-mail, geboortedatum én een scan van je Belgisch paspoort (...) opgeven (en als je van plan bent om te gaan, zou ik hier eerlijk in zijn). Er is wel een voorwaarde verbonden aan het lid worden, en dat is dat je actief meewerkt aan het creëren van "culturele en vriendschappelijke" links tussen Noord-Korea en je eigen land. Dan staat er in eerste instantie nog dat je lidmaatschap gratis is, maar als je op "more details" klikt, zie je dat je 50 euro moet overmaken via paypal...

Laatst aangepast door Ivan.Verwerft : 25th January 2012 om 12:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.