actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2010, 10:42
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Antwerpen ongerust over 'megadrinkpartij'

Antwerpen ongerust over 'megadrinkpartij'

ANTWERPEN - Op de sociale netwerksite Facebook hebben meer dan 800 mensen zich al ingeschreven voor een grote drinkpartij in juli in Antwerpen. Bij een gelijkaardige bijeenkomst in het Franse Nantes kwamen vorige week nog duizenden mensen opdagen en viel een dode. De stad Antwerpen bekijkt of er moet ingegrepen worden.
De bijeenkomst, die de naam 'Massa Boozefestijn' kreeg, gaat door op 8 juli op het Theaterplein. Deelnemers moeten hun eigen drank meebrengen.

'In navolging van onze kameraden in Frankrijk, Nederland, UK, Spanje en zelfs Gent vinden we dat ditmaal Antwerpen aan de beurt moet komen voor een massale meeting waarin vriendschap en alchohol de hoofdrol spelen', klinkt het op de Facebookpagina.

Het fenomeen komt overgewaaid uit Spanje. De zogenaamde 'bottelóns' zijn daar al jaren bijzonder populair. In juni vorig jaar werd al een eerste Vlaamse versie georganiseerd op het Gentse Sint-Pietersplein.

Het Antwerpse stadsbestuur is op de hoogte van de plannen voor het drinkgelag. 'We gaan bekijken wie er achter die activiteit zit en wat precies de bedoeling is', zei burgemeester Patrick Janssens aan Gazet van Antwerpen. 'Nadien zullen we bekijken wat we als stad eventueel kunnen doen.'

Woensdag 19 mei 2010, 09u17. Bron: gva, facebook -> "De Standaard"

Eigen mening:

Ik vind het evenzeer geen overbodige luxe dat het Antwerpse stadsbestuur overweegt om maatregelen te nemen in functie van dit komende gebeuren. Er zal immers (zoals reeds wordt aangegeven en voorspeld op de netwerksite Facebook) een grote massa op de been worden gebracht. Natuurlijk is het niet evident om controle te hebben over de daden van zulke grote massa, waardoor er al op voorhand moet worden nagedacht over voldoende toezichthoudend personeel of zelfs over beperkende maatregelen. Jongeren moeten de kans krijgen om zich massaal te ammuseren (en ja, daar mag eventueel één of zelfs een aantal glazen alcohol bijhoren) maar er moeten duidelijke afspraken en grenzen worden gesteld bij zulke activiteiten. Anders valt het aantal negatieve gevolgen hiervan niet meer te overzien.

Laatst aangepast door jelledebelder : 19th May 2010 om 10:49.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2010, 14:01
jasper.meeussen jasper.meeussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Massenhoven
Posts: 56
Als ik van de Antwerpse burgemeester en politie was, zou ik me hier niet te veel van aantrekken. Zo'n initiatieven via facebook vinden in onze maatschappij eigenlijk maar weinig aanhang, zo bleek al uit het verleden (school skip day?). In Frankrijk en Spanje heeft dit blijkbaar meer effect. En dan nog. Als ik sebiet met vrienden op cafe ga en er drinkt iemand zich "lazarus" kan die ook onder een auto lopen of van een brug vallen. Of wat te denken van een fuif? Daar komen ook soms duizenden jongeren samen waarvan er een deel zich zat drinkt... Waarom zou dit dan meer overlast of misdaden uitlokken dan pakweg een fuif of voetbalwedstrijd?

Als dit evenement toch zou doorgaan, moet de politie daar uiteraard aanwezig zijn. Gewoon om het feit dat het om een evenement gaat waar veel volk verwacht wordt. Zoiets verbieden is volgens mij totaal zinloos. Waar ga je immers de grens trekken?

Je kan ook het positief bekijken: de jeugd komt nog eens samen buiten, dat klinkt op zich toch niet slecht... :-)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2010, 14:17
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
Het is zielig dat mensen zo'n zaken organiseren. Drinken doe je voor de dorst of omdat het lekker is. Het nut van drinken om te drinken heb ik nooit begrepen. Ik zou er niet te veel aandacht aan besteden. Gewoon normale politiemacht en iedereen die openbaar dronken is opschrijven... De organisatoren kan je mijn inziens ook bestraffen. Zonder toestemming van de burgemeester zijn zo'n events organiseren niet toegelaten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2010, 14:21
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 80
Persoonlijk vind ik het vreemd dat het Antwerpse stadsbestuur eerst de resultaten van het gebeuren wil afwachten in plaats van meteen in te grijpen. Onlangs toonde men op het nieuws dat jongeren steeds meer hun toevlucht nemen tot alcoholische dranken. Jongeren beginnen ook steeds op jongere leeftijd te drinken en verbruiken ook steeds meer alcohol. Indien zulke evenementen georganiseerd worden moet dit, naar mijn mening, zeker onder toezicht gebeuren.
Een optie om zulke evenementen te vermijden is de prijs van de drank op fuiven of in discotheken te laten dalen. Voor een student kan een avondje amusement namelijk heel kostelijk zijn. Om nog maar te zwijgen over de festivals en happenings zoals Bassleader en Sensation White.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.