actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2011, 14:08
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
'Open VLD wil geen regering met groenen'

'Open VLD wil geen regering met groenen'

VLD wil het hard spelen. Geen haar op de blauwe hoofden dat er aan denkt om in een regering met acht partijen te stappen. Het argument dat de formule met acht toch gewerkt heeft voor het communautaire luik maakt weinig indruk. Open VLD heeft geen zin in 'twee vijfde wielen' aan de regeringswagen.
Nu er een communautair akkoord is, moet formateur Di Rupo een coalitie vormen. Woensdag zouden de deelnemende partijen aan de regering Di Rupo I bekend moeten zijn.

Een woordvoerder van Open VLD nam geen blad voor de mond over de bedoelingen van zijn partij: 'Elio Di Rupo moet kiezen. Neemt hij de groenen erbij, even goede vrienden, maar dan doet Open Vld onder geen beding nog mee.'

Open VLD vindt het feit dat het communautair akkoord mét de groenen werd bereikt, geen reden om ze ook in een regering te laten stappen. 'Voor het communautaire waren alle partijen ook nodig. Om een regering te vormen niet. Als je er met acht aan begint, heb je niet één “vijfde wiel”, maar twee', klonk het eerder al.

Groen

De politieke raad van Groen keurde zondagavond nog het communautair akkoord goed. Daarbij werd Wouter van Besien met zijn ploeg geprezen voor het uitmuntende onderhandelingswerk. De raad was blij met de groene accenten die van Besien kon leggen. Het lijkt nu hoogst onzeker dat hij dat in het regeerakkoord ook zal kunnen doen.

Bron: De Standaard Online (http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111010_029), 10-10-2011
__________________________________________________

Eigen mening:

Ik heb dit artikel gekozen omdat ik het toch opmerkelijk vind dat er, na de communautaire onderhandelingen (en akkoord), nog altijd onenigheid is binnen de regeringsvorming.
Ik vind dat de partijen de laatste tijd een te rechtlijnige mening hebben over met wie ze nu wel of niet willen samenwerken.
Maar zoals in het artikel vermeld is, hebben ze toch al eerder een akkoord bereikt, dus waarom zou dit dan nu niet meer lukken?
Als iedereen zo zou reageren als Open VLD, wanneer gaan we dan eens een échte regering hebben ?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2011, 16:05
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Mening:
Volgens mij is de Open VLD (terecht) bang om in een enorm linkse regering terecht te komen. Er is ook een duidelijk verschil tussen communautaire onderhandelingen en de regeringsvorming die er nu voor de deur staat. Volgens mij beschouwd de Open VLD Groen! als een "kleine linkse ballast" wiens stem het gehele regeerakkoord naar een links regeerakkoord zal trekken.
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2011, 16:47
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Koen heeft een punt als hij zegt dat Open VLD bang is voor een té links beleid. Hij wil zich samen met CD&V niet laten opsluiten in een linkse regering. Dat zou voor hen al een pak moeilijker zijn om zich tegen te weren. Er is inderdaad een groot verschil tussen de communautaire onderhandelingen en de onderhandelingen over het socio-economische. Open VLD ziet meer heil in een rol voor de groenen als steunende oppositiepartijen voor de staatshervorming, maar niet mee in de regering. Van mij mogen de groenen wel in de regering. De kritiek dat we met veel te veel partijen in de regering zouden zitten .. Tja, dat heb je in een land met in elk landsdeel zusterpartijen + een versnipperd kieslandschap!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.