actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th January 2013, 11:05
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
De Gelder verschijnt voor het eerst in het openbaar

Kim De Gelder, de dader van de steekpartij in kinderdagverblijf Fabeltjesland in Dendermonde in 2009, was in persoon aanwezig op de preliminaire zitting van het Gentse assisenhof.

De Gelder maakte een verwarde indruk. Toen de voorzitter zijn identiteit wilde vaststellen, antwoordde hij traag en onduidelijk op de vragen van de rechter. De man is nu 24 jaar oud en had bakkebaarden en was ongeschoren.

Op de vraag van de voorzitter of hij een beroep uitoefende op het moment van de feiten, zei hij: "Dat weet ik niet zeker. Daar heb ik geen antwoord op". De voorzitter verklaarde dat De Gelder nu gedomicilieerd is in de gevangenis van Oudenaarde. "Dat zou kunnen. Dat is me nog niet bevestigd geweest", antwoordde De Gelder.

Tijdens de preliminaire zitting worden de praktische afspraken vastgelegd voor het proces dat eind februari start. Zo buigt het hof zich vandaag over de agenda van het proces, bijvoorbeeld over de vraag wanneer de getuigen moeten voorkomen.

Voor het eerst in het openbaar

De Gelder was niet verplicht om aanwezig te zijn tijdens de zitting. Het is de eerste keer dat hij in het openbaar verschijnt sinds de feiten.

De Gelder bracht op 23 januari 2009 twee baby’s en een kinderverzorgster om het leven tijdens zijn raid door het kinderdagverblijf Fabeltjesland in Sint-Gillis-Dendermonde. Voor zijn dodelijk doortocht door de crèche, bracht hij eerder al de 72-jarige Elza Van Raemdonck uit Vrasene om het leven.

Start op 19 februari

Op 19 februari start het proces met de aanduiding van de jury. Op 22 februari begint de eerste zitting voor het Gentse hof van assisen, waar De Gelder zich moet verantwoorden voor de volksjury voor de 4 moorden en de 25 andere moordpogingen.

Er hebben zich intussen al 82 personen burgerlijke partij gesteld, die verdedigd worden door 27 advocaten. De Gelder heeft Jaak Haentjens als advocaat. Tijdens het proces kunnen er nog burgerlijke partijen bijkomen. Het hof heeft intussen al 180 getuigen opgeroepen. Het proceszal minstens drie weken duren. (EA)

Bron: De Knack (11/1)

Commentaar: Ik snap niet dat ze nog zoveel moeite steken in iemand zoals De Gelder. Hij heeft 4 moorden begaan en 25 moordpogingen. Toch behandelen ze hem nog steeds alsof hij 'snoepjes in het Kruidvat heeft gestolen'. Dat ze hier nog zoveel werk en tijd in steken gaat mijn petje te boven. Zelfs dat hij recht heeft op een advocaat vind ik niet kunnen. Ons gerecht 'loopt achter' omdat ze zoveel werk hebben. Maar wat wil je, als je zulke 'onnuttige zaken' nog gaat behandelen? Geef de slachtoffers gewoon een schadevergoeding en liquideer De Gelder. Gaat hier een haan om kraaien denk je dat deze persoon hier niet meer rondloopt? We verspillen zoveel onnuttige mansuren en zoveel onnuttige euros voor zo iemand...

Laatst aangepast door c*dric.willemsen : 11th January 2013 om 12:30.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th January 2013, 11:52
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Wat een reactie van een toekomstige leerkracht... Ik hoop dat dit maar om te lachen was.
Iedereen heeft recht op een advocaat en iedereen heeft recht op een proces. Zonder die principes valt onze beschaving uit elkaar.
Jij bestempelt dit als een 'onnuttige zaak'!?
Wat is dan wel een nuttige zaak?
Het debat over de doodstraf ga ik hier nu niet meer voeren en ik heb het gevoel dat dit toch aan jou gaat voorbijgaan.
Natuurlijk is het duidelijk dat hij het gedaan heeft maar er zijn nog dingen die moeten beoordeeld worden. Of hij wel besefte wat hij deed etc.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th January 2013, 12:10
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Citaat:
Orgineel gepost door MinkeVanHoof
Wat een reactie van een toekomstige leerkracht... Ik hoop dat dit maar om te lachen was.
Iedereen heeft recht op een advocaat en iedereen heeft recht op een proces. Zonder die principes valt onze beschaving uit elkaar.
Jij bestempelt dit als een 'onnuttige zaak'!?
Wat is dan wel een nuttige zaak?
Het debat over de doodstraf ga ik hier nu niet meer voeren en ik heb het gevoel dat dit toch aan jou gaat voorbijgaan.
Natuurlijk is het duidelijk dat hij het gedaan heeft maar er zijn nog dingen die moeten beoordeeld worden. Of hij wel besefte wat hij deed etc.



Wat Cedric hier wil zeggen is gewoon dat het triestig is dat mensen die zoveel verkeerd hebben gedaan toch nog altijd zoveel positieve aandacht krijgen van de overheid. Ik vind eerlijk gezegd ook wel dat mensen die dergelijke dingen gedaan hebben zwaar gestraft mogen worden. Dan zeg ik zeker niet de doodstraf maar ik vind wel dat bijvoorbeeld een proces zonder advocaat moet kunnen. Laat hem zichzelf maar verdedigen. De kleine kinderen die hij neerstak konden ook niet schuilen achter een grote bink.


Wat je daar zegt van toekomstig leerkracht, ik vind net dat hier op het forum alle vrije meningen mogen gezegd worden. Men heeft al veel te lang gezwegen. Iedereen kan zijn eigen mening hebben over iets. Over de vrijlating van een van de slechtste vrouwen van België kunnen we ook dagen over discuteren en nog altijd zullen er voor en tegenstanders zijn.
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th January 2013, 12:26
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Citaat:
Orgineel gepost door MinkeVanHoof
Wat een reactie van een toekomstige leerkracht... Ik hoop dat dit maar om te lachen was.
Iedereen heeft recht op een advocaat en iedereen heeft recht op een proces. Zonder die principes valt onze beschaving uit elkaar.
Jij bestempelt dit als een 'onnuttige zaak'!?
Wat is dan wel een nuttige zaak?
Het debat over de doodstraf ga ik hier nu niet meer voeren en ik heb het gevoel dat dit toch aan jou gaat voorbijgaan.
Natuurlijk is het duidelijk dat hij het gedaan heeft maar er zijn nog dingen die moeten beoordeeld worden. Of hij wel besefte wat hij deed etc.


Volgens mij valt onze beschaving eerder uit elkaar door ons 'zwak optreden' t.a.v. zulke zware feiten dan door een proces waarbij de persoon in kwestie geen advocaat heeft. Wij leven allemaal volgens het principe van conditionering dat steunt op beloning en bestraffing. Als we hard gaan optreden (dus de mensen die een fout maken zwaarder bestraffen, en specifiek mensen die zo'n zware fout maken als De Gelder) alleen dan komt onze samenleving terug op het goede spoor. Denk maar aan het voorval in Antwerpen, waarbij 3 allochtoonse jongeren zomaar een jongen aanvielen gewoon omdat hij zei dat hij 'geen schrik van hen had'. Deze jongeren zitten nu in een gesticht, waar ze waarschijnlijk na een half jaar al terug uit zullen komen. Is dit dan normaal? Het is door zulk zwak optreden dat onze maatschappij uiteen aan het vallen is! We voeden het idee van 'hier kan en mag alles'! Door deze mentaliteit valt onze samenleving uit elkaar, niet omdat een moordenaar (volgens mij) geen recht heeft op een advocaat.

Stel je eens in de plaats van de ouders. De Gelder heeft hun kind zomaar neergestoken! Wat zou jij dan zeggen? 'Oh, maar die jongen is geestesziek! Hij kan er niet aan doen!' Wel, dat denk ik eerlijk gezegd niet... Jij zou ook kwaad zijn en deze jongen zijn verdiende loon willen geven, daar ben ik voor de volle 200% van overtuigd!

Desalniettemin respecteer ik jouw mening. Iedereen denkt namelijk anders over zo'n onderwerp, wat dan ook ons volste recht is!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.