actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2009, 14:26
Lars.Janssen's Avatar
Lars.Janssen Lars.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 33
Snel 420 extra opvangplaatsen voor asielzoekers

Snel 420 extra opvangplaatsen voor asielzoekers

Auteur: Yves Delepeleire

BRUSSEL - Het kernkabinet heeft deze morgen beslist om heel snel extra opvangplaatsen voor asielzoekers in gebruik te nemen. Het gaat om 180 plaatsen in oude rijkswachterkazernes, verspreid over het hele land. Die zijn eigendom van de Regie der Gebouwen.

De oude rijkswachterkazerne in Elsene hoort daar niet bij. In juli besliste de regering al om die appartementen in gebruik te nemen, maar dat ging uiteindelijk niet door na protest van de huidige bewoners. 'We laten deze optie nu vallen, maar Elsene is zeker nog een piste voor 2010', zegt Waut Es, woordvoerder van de staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, Philippe Courard (PS).

Er komen ook 240 tijdelijke opvangplaatsen in de Koninklijke School voor onderofficieren in Dinant. Die werd enkele jaren geleden gesloten en staat sindsdien leeg, maar kan vrij snel in gebruik worden genomen. 'Het gebouw is zo goed als instapklaar. Het is realistisch dat de asielzoekers er vanaf begin december kunnen intrekken.'

De politieke beslissing moet vrijdag nog op de ministerraad worden goedgekeurd, maar dat lijkt geen probleem te zullen worden. Ondertussen zoeken Defensie en de Civiele Bescherming nog andere gebouwen.

Begin december kunnen ook ongeveer 90 asielzoekers hun intrek nemen in het ontmoetingscentrum De Bark, in Heusden-Zolder.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20091118_028

Eigen mening

Ik vind dit een goed initiatief. Zo moeten de asielzoekers toch niet op het straat leven. Want dat vind ik gewoon verschrikkelijk. Ik ben blij dat de regering er iets voor doet dat ze toch een dak boven hoofd hebben. Zeker nu dat de winter voor de deur staat. Ik heb dit artikel bij cultureel - maatschappelijk geplaatst omdat asielzoekers toch wel een maatschappelijk punt is waar we rekening mee moeten houden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2009, 20:04
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Fedasil opnieuw veroordeeld tot betalen dwangsom

BRUSSEL - Fedasil is vanmiddag opnieuw veroordeeld tot het betalen van een dwangsom. Het gaat om 500 euro per dag per persoon dat er geen opvang wordt aangeboden voor asielzoekers. Fedasil nuanceert de uitspraak van de Brusselse arbeidsrechtbank.

Fedasil wordt veroordeeld tot een dwangsom van 500 euro per dag en per persoon bij het niet nakomen van de verplichtingen, meldt het Advocate Progess Lawyers Network Brussel.

Fedasil werd al een aantal keren in kortgeding veroordeeld voor het niet verlenen bijstand aan asielzoekers en illegaal in België verblijvende families met minderjarige kinderen. Woensdag bekrachtigde de Brusselse arbeidsrechtbank voor het eerst ten gronde dat de Belgische staat zich niet kan verschuilen achter de verzadiging van de opvangcentra om haar verplichtingen niet na te komen.

'Fedasil en zijn bevoegde voogdijoverheden wisten dat de opvangverplichtingen zoals opgenomen in de opvangwet in de loop der jaren fors werden uitgebreid. (...) Derhalve was de vermeerdering van het aantal op te vangen personen wel degelijk voorzienbaar en dienden Fedasil en zijn bevoegde voordijoverheden de opvancapaciteit hieraan tijdig en op een afdoende manier aan te passen', wordt uit het vonnis geciteerd.

Fedasil nuanceert

'De veroordeling van Fedasil handelt niet over asielzoekers, maar alleen over families met minderjarige kinderen die illegaal in het land verblijven. Dat stelt Mieke Candaele, directeur communicatie en informatie van Fedasil, in een reactie.

'Na de vorige veroordeling hebben we de gezinnen onmiddellijk opgevangen. Dat betekent dat Fedasil de dwangsom niet zal moeten betalen', zo benadrukt Candaele nog.

Tentenkamp

Uit protest tegen de opvangcrisis hebben een aantal ngo’s net woensdag in Brussel symbolisch een tentenkamp opgezet om asielzoekers op te vangen die geen opvang hebben.

Vanmorgen beslistte het kernkabinet om heel snel extra opvangplaatsen voor asielzoekers in gebruik te nemen. Het gaat om 180 plaatsen in oude rijkswachterkazernes, verspreid over het hele land. Die zijn eigendom van de Regie der Gebouwen.

Of die plaatsen voldoende zullen zijn, is hoogst onduidelijk.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20091118_055

Persoonlijke mening: Dat is nog zoiets belachelijk. Zoals ik in mijne vorige post al heb vermeld, laat men de hulpbehoevenden in kou staan. Terwijl men tal van andere irrelevante dingen gaat doen met de schaarse middelen die de overheid heeft. Men gaat nieuwe centra inrichten voor allochtonen en toch acht men het noodzakelijk om Fedasil te beboeten. Men wil Fedasil beboeten voor €500,00 per dag voor het niet verlenen van bijstand aan elke asielzoekers en illegalen.

Mijn excuses voor de manier waarop ik op dit artikel ga reageren. Bij ons in het dorp, gelukkig nabij de grens, is er zo'n opvangcentrum: Fedasil. Hoeveel allochtonen er daar wel niet leven en dan moet je erbij denken dat ze op regelmatige basis allochtonen moeten gaan zoeken in het dorp, die zijn gaan vluchten. Daar heb je je handen vol mee hoor. Het is op die manier onmogelijk om dan nog eens aan elke hulpbehoevende illegaal of asielzoeker de volledige bijstand te geven die hij/zij nodig heeft.

Wij moeten ook onze plan trekken en ik geloof dat als de asielzoekers en illegalen zich voldoende aanpassen, zij zoveel hulp niet nodig hebben. Zo kan Fedasil het wat rustiger aandoen en zich meer concentreren op de 'vermiste' allochtonen uit het centrum. Nu ik wil niet zeggen dat je allochtonen geen hulp moet bieden! Zij hebben het recht op bijstand net zoals iedere andere inwoner van België. Maar het komt mij over dat men zegt, allochtonen moeten alle bijstand krijgen die ze nodig hebben en de belgen moeten hun plan maar trekken.

Laatst aangepast door Catharina.Michiels : 18th November 2009 om 20:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.