actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2016, 11:37
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Gouverneur Georgia stelt veto tegen homofobe wet

In de Amerikaanse staat Georgia is de wet die het voor religieuze groeperingen mogelijk zou maken homoseksuelen te discrimineren, van tafel geveegd. Na lang aarzelen heeft de Republikeinse gouverneur Nathan Deal zijn veto gesteld.

"Ik denk niet dat we mensen moeten discrimineren om de gemeenschap van gelovigen in Georgia te beschermen." Met die woorden motiveert gouverneur Deal zijn besluit zijn veto te stellen tegen een omstreden wetsvoorstel dat in zijn staat op tafel lag én door de twee kamers van het lokale parlement was goedgekeurd.

Concreet stond het wetsvoorstel religieuze groeperingen toe op basis van geloofsovertuiging te weigeren mensen in dienst te nemen, toegang tot hun scholen te verlenen of ruimtes te verhuren. In de praktijk dreigde het voorstel vooral leden van de LGBT-gemeenschap (lesbian, gay, bisexual, transgender) te discrimineren. Hoewel het homohuwelijk sinds juni vorig jaar in de hele VS legaal is na een uitspraak van het hooggerechtshof, blijven velen in de conservatieve zuidelijke staat tegen een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht gekant.

Tegen het wetsvoorstel was in het hele land fel protest gerezen. Onder meer verschillende grote mediabedrijven als Disney en Google dreigden recent nog met een grootschalige boycot van Georgia indien gouverneur Deal het wetsvoorstel zou goedkeuren. Na lang aarzelen, veegt hij het voorstel nu dus van tafel.

In Georgia is het discriminerende wetsvoorstel dan wel van de baan, in andere conservatieve staten broeden behoudsgezinde politici op gelijkaardige wetsvoorstellen in een poging de uitspraak van het hooggerechtshof te omzeilen.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2614318

Reactie:
Ik vind het goed dat deze wet, die het religieuze groeperingen mogelijk maakt om homoseksuelen te discrimineren, van tafel is geveegd. Ik vind dat je op de eerste plaats mens bent en dat rechten gelden voor alle mensen, ook al ben je homoseksueel of heb je een andere huidskleur of ben je vluchteling of misschien zelfs mogelijks terrorist... Iedereen zou op dezelfde manier behandeld moeten worden. Helaas is dit niet altijd en overal het geval.
Het feit dat een republikeinse gouverneur (die het imago heeft van conservatief te zijn) zijn vetorecht stelt om deze wet te annuleren, geeft een positief beeld naar de buitenwereld op vlak van mensenrechten.
Langs de andere kant kan je je natuurlijk vragen stellen bij het feit dat er nog een erg groot draagvlak is voor wetten die minderheidsgroepen discrimineren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2016, 12:51
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
Discriminatie

In een moderne samenleving vind ik dergelijke veto's barbaars en niet menselijk. Mensen / Burgers zouden beter moeten weten, in de Verenigde Staten is iedereen goed op de hoogte van LGBT-gemeenschappen door de vele media-mogelijkheden en het is niet bepaald een 'ziekte' zoals vroeger gedacht werd. Ik kan er in komen dat ontwikkelingslanden (zoals enkele landen in Afrika e.a.) hier problemen mee zouden hebben, omdat zij nog kunnen uitgaan van het 'ziekte' verschijnsel. Zij denken vaak nog dat het besmettelijk is en weten niet beter dan wat hun geloof hen verteld. Maar industrielanden zouden ondertussen al beter moeten weten en hier zelfs niet over moeten twijfelen. Zoals Hendrik al zei, iedere mens heeft zijn rechten, iedereen moet gelijk behandeld worden of toch op zijn minst moet hier naar gestreefd worden. Ik hoop dus dat ze al deze voorstellen van de tafel vegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.