actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2016, 07:18
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Unicef schetst geen fraai beeld van ongelijkheid bij kinderen in België

De minst bevoorrechte kinderen ervaren in weinig andere welvarende landen zoveel ongelijkheid als in België. Dat blijkt uit een onderzoek van Unicef, de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties, donderdag. Alhoewel de inkomenskloof van de gezinnen nog relatief beperkt blijft in vergelijking met andere landen, manifesteert de ongelijkheid zich elders: op het vlak van onderwijsresultaten doet enkel Israël het slechter.

In zijn rapport focust Unicef op het welzijn van de minst bevoorrechte kinderen in 41 landen van de Europese Unie of van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). Unicef vergeleek de slechtste scores op het vlak van gezinsinkomen, onderwijsresultaten, gezondheid en levenstevredenheid met die van de mediaan of het gemiddelde.

Op het vlak van inkomensongelijkheid scoort België gemiddeld (22ste op 41) volgens de recentste cijfers. Ondanks de economische crisis bleef de ongelijkheid in ons land vrij stabiel tussen 2008 en 2013, het gevolg van sociale transfers. Ook qua gezondheid scoort België gemiddeld (15de op 35 landen waar cijfers voor beschikbaar waren). Een ander verhaal is de levenstevredenheid, waarbij België pas op de 30ste plaats (op 35) komt. Op het vlak van onderwijs bengelt België zelfs helemaal onderaan, op plaats 36 (op 37). Alleen Israël doet het slechter.

Plaats 29

Unicef maakte een gemiddelde van de vier scores en dat resulteert voor België in plaats 29 (op 35 landen waar voldoende gegevens voor beschikbaar waren), net na Frankrijk. De ongelijkheid bij kinderen is het kleinst in de Scandinavische landen: Denemarken, Finland en Noorwegen voeren de rangschikking aan.

Volgens Unicef kan er geen eenvoudig antwoord gegeven worden op de vraag wanneer de kloof zo groot is dat het oneerlijk wordt. Wel suggereren de resultaten dat het verkleinen van ongelijkheid alle kinderen ten goede komt. Zo liggen de gemiddelde resultaten hoger in landen waar de ongelijkheid kleiner is.

Bron: DS 14/04/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160414_02236426

Eigen mening: Terwijl je het eigenlijk totaal niet zou verwachten staat ons land toch onderaan het klassement te bengelen. Dit is iets waar ik eigenlijk nog maar weinig heb over nagedacht omdat je wel vermoedt dat alles onder controle is. Bij deze bewijst Unicef wel het omgekeerde. Het is eigenlijk zeer jammer dat de ongelijkheid bij kinderen zo groot is, terwijl je zou denken dat iedereen dezelfde kansen zou moeten krijgen. Natuurlijk weet ik zelf wel dat dit een zeer naïeve gedachtengang is en dat dit eigenlijk niet mogelijk is. Wat ik wel denk is dat we actie moeten ondernemen. Op korte tijd zijn de cijfers eigenlijk gezakt, dus dan is het zeker nodig om deze op korte tijd ook te doen stijgen. Elk kind verdient correct en goed onderwijs, daar proberen wij zelfs ons steentje in bij te dragen, maar om dit te optimaliseren is er jammer genoeg nog wel wat meer over. Wanneer de kinderen goed onderwijs krijgen gaat die levenstevredenheid volgens mij mee stijgen. Kinderen zien hun vrienden en maken samen plezier, dus hopelijk komt van het ene het andere. Ik vind deze resultaten alleszins shockerend en ik hoop dat er snel verandering in gaat komen.

Laatst aangepast door Lisse.A*rts : 14th April 2016 om 07:26.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.